8 saker att tänka på innan du designar en webbplats

Att designa en webbplats kan verka som en rolig process, men för många är det skrämmande att veta var man ska börja. Mycket tanke och arbete går åt till att skapa en optimal webbplats för användarna. För att säkerställa att du får en bra start har vi gjort en checklista med saker du bör tänka på först:

1. En genomtänkt budget

Innan du börjar planera din webbplats är det viktigt att överväga hur mycket du är villig att spendera. Ingen gillar att gå över budget och detta hjälper till att begränsa funktioner och andra extrafunktioner.

Priserna kan variera beroende på hur komplex du vill att din webbplats ska vara. Fundera på om du ska anlita andra för att hjälpa dig designa, utveckla och göra innehåll eller om du ska göra allt själv.

Överväg noga vilka funktioner som är viktiga och vilka funktioner du kan leva utan. Kom ihåg att du alltid kan lägga till extrafunktioner senare! Så sätt en beräknad budget och håll detta i tankarna under hela processen.

2. Hur din webbplats ska se ut

Utformningen av din webbplats är din visuella identitet, den kommer att påverka hur dina kunder uppfattar ditt varumärke, så det är avgörande att överväga saker som:

  • Färgschema
  • Logotyp
  • Font
  • Design av målsida

3. Mission, vision, värderingar

På tal om värderingar – att kunna förmedla ditt uppdrag, vision och värderingar är något som bara kommer din verksamhet till godo.

Dessa tre kärndelar av ditt företag bör förklara din etik och dina principer. Det är nyckeln att förklara syftet med ditt företag och vad du vill uppnå, eftersom detta kommer att göra det tydligt för dina kunder vad du säljer och viktigast av allt vad du står för.

4. Gör det enkelt att använda

Att ha en webbplats som kan användas i vilken webbläsare som helst och som är lätt att navigera på på alla enheter är avgörande för ditt företag.

De flesta äger en mobiltelefon nuförtiden och mobila enheter används nu mer än stationära enheter för att söka på internet i vissa länder. Att skapa en webbplats som är mobilvänlig är absolut nödvändig för att din webbplats ska lyckas. På samma sätt är det bra att överväga antalet olika webbläsare som finns.

5. Ta reda på vilken din publik är

En av de viktigaste sakerna att tänka på när du skapar innehåll för din webbplats är att tänka på vem du gör det för.

Att identifiera vilka dina kunder är kommer att hjälpa dig att få ut det mesta av din webbplats, eftersom detta kommer att ha betydelse för hur du kommunicerar effektivt och engagerar din publik.

Din webbplats bör spegla exakt vad din slutkund vill se, så att designa lösningar specifikt för din målgrupp är nyckeln till att öka varumärkesmedvetenheten och få mer trafik.

6. Effektiv sökmotoroptimering (SEO)

SEO är det som kommer att göra din webbplats mer synlig, till exempel när folk söker efter nyckelord eller ämnen relaterade till ditt innehåll, om du använder rätt sökord så kommer du lättare att hittas.

En av nyckelprinciperna som kan vara viktiga att fokusera på, är att ha sökord med hög volym med låg konkurrens. Detta kan bidra till att din webbplats listas högre när folk söker efter nyckelord som är relaterade till den.

Det är viktigt att hålla dina SEO-insatser uppdaterade eftersom digitala trender och algoritmer är föremål för frekventa uppdateringar.

7. Innehållshanteringssystem (CMS)

Att tänka på vilket innehållshanteringssystem (CMS) som ska användas är viktigt eftersom det är här du kan skapa och hantera ditt innehåll när din webbplats är igång.

Att använda ett CMS kräver inga specialkunskaper, vilket gör det ganska enkelt och fördelaktigt att använda, eftersom det tillåter dig att kontinuerligt uppdatera ditt innehåll så att det alltid är relevant för din publik.

Det finns många olika CMS på marknaden, till exempel WordPress, Drupal och Umbraco. Att bestämma vilken som är bäst för dig beror på dina kriterier och preferenser.

8. Tydlig Call to Action

En enkel uppmaning för din publik att nå ut till dig, till exempel "Registrera dig här" eller "Ta kontakt" är avgörande för att du ska kunna interagera med dina kunder.

Helst vill du att det bara ska ta några sekunder för dina kunder att nå ut till dig eftersom detta kommer att vara mycket mer uppmuntrande och kommer att ge dig fler potentiella kunder i slutändan.

Vi har alla försökt gå igenom flera sidor bara för att hitta ett kontaktformulär som tar en evighet att fylla i – Det här är inte särskilt motiverande när det kommer till att nå ut till ett företag, så håll det enkelt och se till att du följer GDPR!

 

Hur kan vi hjälpa dig?

Skicka ett mail så svarar vi så snart som möjligt