Enkla steg för att förbättra SEO för din webbplats

Med över hälften av världens befolkning för närvarande anslutna till internet är det ingen överraskning att konsumenterna vänder sig till sökmotorer för att hitta den information de behöver. Onlinesökning gör det möjligt för konsumenterna att hitta information på ett enkelt sätt, vilket hjälper till att organisera den stora mängd innehåll som finns tillgängligt på internet. Bara Google behandlar cirka 4,1 miljarder sökningar varje dag; detta resulterar i en hel del daglig sökmotortrafik!   

Dessutom är det mycket mer sannolikt att användare klickar på det första organiska resultatet som Google genererar. Detta kan bero på bekvämlighet, eller möjligen till och med tron ​​att de första rankningsresultaten är de mest pålitliga. Det är verkligen inte ovanligt att användare ignorerar information bortom den första sidan med sökresultat. Av denna anledning måste företag uppmärksamma sina sökmotorrankningar och förbättra dem vid behov. Detta kräver en effektiv och konsekvent SEO-strategi - men hur lätt är det att komma igång?    

I det här blogginlägget diskuterar vi hur du kan förbättra din webbplats SEO med fyra enkla steg: sökordsforskning, länkbyggnad, SEO på sidan och innehållsfokus.   

Först och främst, vad är SEO?  

När användare hittar en webbplats är chansen stor att de använde en sökmotor för att komma dit. Ju högre din webbplats rankas i sökresultat, desto fler möjligheter finns det att se användare och öka trafiken till din webbplats. Sökmotoroptimering (SEO) är en digital marknadsföringsstrategi som arbetar för att förbättra denna process. Den använder olika taktiker för att optimera en webbplats närvaro i sökresultat och öka mängden och kvaliteten på webbplatsens trafik genom organisk onlinesökning. För att komma före konkurrenterna är det viktigt att utveckla en gedigen SEO -strategi.  

Så hur kan du förbättra din webbplats SEO?  

Tips 1: Sökordsforskning 

En av de grundläggande komponenterna i SEO är sökordsforskning. Detta innebär att strategiskt utforma ditt webbplatsinnehåll för att inkludera de mest populära söktermerna och fraserna. Ditt innehåll kommer då att riktas mot det som folk söker efter i förhållande till ditt företag eller din bransch. Till exempel, om du är en advokatbyrå, kan identifiera vissa termer som människor söker efter tillsammans med "advokatbyrå" ge dig en bättre förståelse för din målmarknads intressen och hur de söker efter ditt innehåll, din produkt eller dina tjänster.    

Att upptäcka sökord kan verka som en utmanande process med tanke på det stora utbudet av söktermer som finns tillgängliga, men med rätt verktyg är det lätt att komma igång. Sökordsforskningsverktyg som vi rekommenderar inkluderar:  

  • Ahrefs (sökordsutforskaren) 
  • SEMrush (sökordsöversikt och nyckelordsmagiverktyg) 
  • Googles sökordsplanerare 

Tips 2: Länkbyggande

Att uppgradera din länkstruktur är ett av de enklaste sätten att förbättra din webbplats SEO. Länkar fungerar för att öka anslutningen av ditt innehåll, vilket gör ditt innehåll lätt att navigera för sökmotorer. Precis som användare följer sökmotorer länkar för att navigera sig runt på internet; ju fler länkar du inkluderar desto lättare är din webbplats att hitta och rankas därför högre i sökresultaten.       

Att inkludera interna och externa länkar på din webbplats är ett bra sätt att öka din sökmotorrankning, men undvik trasiga länkar och överbelastning av länkar. Detta kommer att visa sig vara skadligt för ditt innehålls övergripande SEO-ranking och kommer att bestraffas av Google. Försök att hålla dina länkar både relevanta och effektiva.   

För att komma i gång måste du först förstå skillnaden mellan interna och externa länkar och veta exakt hur och när du ska inkludera dem på din webbplats.    

Interna länkar

Interna länkar leder människor från en sida på din webbplats till en annan. De arbetar för att förbättra din webbplats SEO genom att ansluta enskilda webbsidor tillsammans och skapa en genomsökbar länkstruktur som är idealisk för sökmotorer. Ju mer navigerbar din webbplats är, desto bättre kan Google komma åt sidorna på din webbplats och bestämma deras rankningsvärde i form av antalet länkar en sida får.             

Interna länkstrategier gör det lättare för sökmotorer att förstå relevansen för och förhållandet mellan webbsidor. När sökmotorer kan förstå din webbplatstruktur är det mycket lättare för dem att avgöra din webbplats betydelse och öka dess rankningspotential.         

Externa länkar 

Externa länkar har en liknande effekt, även om de länkar till externt innehåll från andra webbplatser. Detta kan verka kontraproduktivt till en början, men länkning till trovärdiga och förtroendevärda källor hjälper till att förbättra din webbplats auktoritet i sökmotorresultat. Dessutom följer Googles algoritmer länkat innehåll som en av de starkaste rankningssignalerna.  

Tips 3: SEO på sidan    

Det finns inget mer nedslående än att ett stort textblock sitter tomt på en webbsida. Detta är inte bara upprörande ur ett användarperspektiv, utan den här typen av innehållsstruktur kan skada en webbplats SEO-rankning. Detta beror på att Google kräver rubriker, underrubriker, innehållsbeskrivare och annan SEO-taktik på sidan för att prioritera information i sökresultat.       

Att inkludera rubriker och underrubriker gör det lättare för sökmotorer att läsa och förstå ditt innehåll. Föreställ dig dem nästan som innehållssignaler - användare och sökmotorer kommer att uppskatta dessa vägvisare eftersom de kan hitta exakt vad de letar efter och värdesätter din webbplats. Detta kommer att minska sidans avvisningsfrekvens vilket i sin tur ökar din SEO-poäng.  

Kommer du ihåg din sökordsforskning? Detta kommer att vara till nytta även här. Nyckelord kan ingå i olika nyckelområden för SEO på sidan:     

  • URL -struktur  

  • Sidtitlar  

  • Rubriker och underrubriker (H1, H2, H3)  

  • Metabeskrivning

  • Bild och alternativ text  

Nyckelord behöver inte alltid vara synliga på en webbplats förstasida. Att inkludera sökord på så många platser som möjligt, även på platser som inte är synliga för användaren, är avgörande för att förbättra en webbplats sökbarhet och trafik.    

Tips 4: Färskt innehållsfokus  

Ett annat enkelt sätt att öka din webbplats SEO-rankningspotential är att hålla ditt webbplatsinnehåll fräscht och uppdaterat. Sökmotorer kommer att uppskatta din webbplats om gammalt innehåll uppdateras regelbundet. Detta beror på att Google kommer att genomsöka din webbplats oftare när en webbsida uppdateras, vilket förbättrar din webbplats chanser att visas i sökresultaten.   

Vi rekommenderar att du uppdaterar innehållet på din webbplats minst en eller två gånger i månaden. Detta säkerställer att ditt innehåll alltid är relevant, betydande och värt att länka till på sociala medier eller andra onlineplattformar. Viktigast av allt, Google kommer automatiskt att öka din SEO-ranking som svar på dessa länkar eftersom de signalerar att din webbplats är högkvalitativ och mest värdefull för sökmotoranvändare.