Fem sätt som PPC kan få ditt företag att växa på

Numera finns det många sätt att växa ditt företag online. En stark SEO, digital marknadsföring och sociala medier kan förbättra din företags webbplats avsevärt, locka nya kunder och öka dina konverteringar. Men dessa marknadsföringsstrategier är nu i drift för de flesta företag. För att sticka ut från mängden bör din marknadsföringsstrategi innehålla alla dessa tillvägagångssätt tillsammans med en solid PPC -kampanj.

Check out our previous blog post on to drive your business.

Kolla in vårt tidigare blogginlägg om hur du skapar SEO-vänligt innehållför att driva ditt företag.  

I detta blogginlägg diskuterar vi varför PPC är så viktigt för företag idag och hur PPC kan hjälpa ditt företag att växa och frodas på marknaden

Vad är PPC? 

PPC står för pay-per-click och är en relativt ny aktör inom digital marknadsföring. Till skillnad från traditionell reklam, där annonsörer debiteras för att visa en annons, debiteras PPC-annonsörer bara när en användare klickar på sin annons. PPC-annonser används för att driva trafik till webbplatser genom placering på sociala medier eller efter en organisk sökning efter relaterat innehåll. Populära PPC-plattformar inkluderar GoogleAds, Microsoft Advertising och populära sociala medieplattformar som Facebook och LinkedIn.

PPC-sökannonser ser vanligtvis ut som: 

Social PPC ser vanligtvis ut som: 

Så här startar du en PPC-kampanj

En stark PPC-kampanj är lätt att skapa när du har rätt kunskap och resurser. Innan du börjar bör du bestämma exakt vad du vill uppnå med PPC-marknadsföring och se till att detta mål tydligt framgår hela tiden. Om du till exempel försöker få prenumeranter på ditt nyhetsbrev via e-post bör alla dina onlineannonser leda användare direkt till detta resultat.

Att bestämma var du ska publicera din PPC-kampanj är också viktigt. PPC-kampanjer kan köras på sökmotorer som Google och Yahoo, eller kan placeras på olika sociala medieplattformar. Social PPC är bra som en del av en bredare marknadsföringskampanj eftersom innehåll inte styrs av användarnas sökpreferenser. Å andra sidan, sök PPC är bra för att locka användare som söker efter ett specifikt affärserbjudande.

Sätt dig i dina kunders skor och bestäm exakt vad din PPC-kampanj ska ta upp och på vilka kanaler den kommer att få mest dragkraft.

PPC vs SEO?

 Människor är vanligtvis intresserade av att förstå skillnaderna mellan SEO och PPC, men egentligen borde de två fungera tillsammans. Tätt samarbete mellan PPC och SEO är avgörande för framgången med PPC-marknadsföring. Detta beror på att SEO påverkar synligheten och rankningen av PPC-annonser, medan länkar i PPC-annonser fungerar för att öka webbplatstrafiken. Att använda de två tillsammans kan bidra till att öka din sökmotors närvaro dramatiskt.

Så du är bekant med grunderna men hur kan PPC gynna ditt företag?

Hur kan PPC hjälpa ditt företag?

1. PPC ger dig full kontroll

Jämfört med traditionell reklam, som ger full kontroll över medierna, ger PPC-marknadsföring dig maximal kontroll över dina annonskampanjer. Med PPC-marknadsföring kan du styra den totala kostnaden för dina kampanjer; du bestämmer exakt hur länge din kampanj ska köras och om den ska skalas upp eller ner efter prestanda. Om du av någon anledning behöver pausa din kampanj – det går bra! Du betalar bara för varje gång en användare klickar på din annons. PPC-marknadsföring ger ditt företag den ultimata budgeten och tidsflexibiliteten.

2. PPC-kampanjer är lätta att mäta och spåra

En av de främsta fördelarna med PPC-reklam är att resultaten är lätta att mäta. Prestandan för dina PPC-kampanjer förblir transparenta i alla skeden av processen, vilket sparar tid och pengar för ditt företag. När en användare klickar på din PPC-annons kan du ta reda på exakt hur mycket du har spenderat för att de ska nå dit. Du kan också mäta klickfrekvensen (CTR) för dina PPC-kampanjer mot antalet visningar för att veta exakt när du ska pröva olika annonsvarianter eller inriktning, eller när du ska skala upp dina kampanjer.

3. PPC möjliggör specifik målgruppsinriktning 

PPC-annonser kan generera mycket riktad trafik. Detta beror på att PPC låter dig fokusera på att nå användare som faller inom din önskade kundbas. Dina PPC-annonser kan optimeras genom placeringsinriktning som gör det möjligt för annonsörer att rikta in sig på en specifik delmängd på en webbplats eller plattform för sociala medier. Du kan också rikta in specifika sökord som du tror kommer att nå din publik mest effektivt.

Dessutom tillåter PPC-plattformar som GoogleAds annonsörer att rikta in sig på målgruppstyp. Du kan till exempel bestämma dig för att rikta in marknadspublik för att nå de kunder som aktivt söker efter produkter eller tjänster av liknande karaktär. Dessutom kan du bestämma dig för att inrikta dig på plats och fördela dina PPC-utgifter efter hög- och lågpresterande affärsplatser.

4. PPC ger snabb avkastning på investeringen  

Även om det tar ett tag att se resultat när man driver organisk räckvidd, genererar PPC-annonser en snabb avkastning på investeringen. Annonser når din avsedda publik så snart de går live och resultaten är omedelbara. Detta är inte att säga att PPC ger maximal vinstavkastning för minsta ansträngning. PPC-marknadsföring kan ställas in snabbt, men kräver fortfarande tillräckliga förberedelser och planering för att vara effektiv.

5. PPC ger dig en mängd kunddata   

Data från PPC-reklam är mycket mångsidig och kan användas för att informera olika andra marknadsföringsinsatser. SEO- och innehållsstrategier kan dra nytta av PPC-sökordsresultatmätvärden. Till exempel, om din PPC-marknadsföring presterar högt i förhållande till ett specifikt sökord kan det vara en bra idé att inkludera detta sökord i ditt webbplatsinnehåll för att få mer SEO-trafik. Med andra ord ger investeringar i PPC dig ett överflöd av kunddata som ditt företag kan dra nytta av.

 

Kontakta oss idag