IT, ekonomi, försäljning och marknadsföring – slut cirkeln nu!

Oroa dig inte. Vi tror inte att företag behöver bära den gamla kostymen och de fotformade skorna för att kunna fatta ett väl genomtänkt plattformsbeslut. Men 1960-talets cirkulära pedagogiska principer om dialog, engagemang och i slutändan plenumbeslut är förmodligen i själva verket det bästa tillvägagångssättet när företag ska göra ett val av IT-plattformar för försäljning och marknadsföring.

För det finns inga "one size fits all"-lösningar, där du kan lägga din företagsdata och dina strategiska mål i en matris, som sedan ger dig svar på vilken plattform du ska lita på. Olika plattformar har olika för- och nackdelar och i slutändan är det användarna av företaget som är bäst på att bedöma vilka kompromisser man är villig att göra för att nå målet med sin ambition.

Låt oss bara börja med att klargöra en sak: Novicell föredrar inte en lösning framför en annan. Sammantaget finns det två riktningar man kan gå när man väljer IT-plattform för sälj- och marknadsföringsstöd. Du kan välja DXP-vägen (Digital Experience Platform) eller så kan du välja den rena CMS-vägen (Content Management System) och bygga andra system runt CMS. De två riktningarna är fundamentalt olika - och därför bör varje CMO förstå skillnaden och konsekvenserna.

DXP

Med en DXP får du allt på en plattform! Välkända DXP:er inkluderar Sitecore, Adobe och Episerver.

Här får du en innehållsmaskin som lagrar data om dina användare och använder dem aktivt i segmentering och personliga meddelanden. En DXP är både CMS, Marketing Automation och personalisering i ett – allt du kan tänka dig kan DXP. Till viss del åtminstone. Visst finns det specialiserade system som objektivt sett är bättre för enskilda uppgifter, men fördelen med DXP är att man här i princip får ett system som klarar allt. Och det är faktiskt DXP:s kanske största utmaning. För systemet kan göra så många saker att det - handen på hjärtat - är de få företag som utnyttjar DXP:s fulla potential. Därför kan du riskera att betala för vissa saker som du kanske inte behöver.

Å andra sidan kanske det inte krävs mycket specialiserad utveckling för att komma igång, och DXP innehåller också en del relativt lågt hängande frukter som du kan skörda om du ägnar lite resurser åt att förstå möjligheterna med DXP.

CMS och "best of breed"-system

Det andra sättet är CMS, som kan vara ett koncept som fler kan relatera till. Välkända CMS inkluderar Umbraco, Drupal och WordPress. Det rena CMS-systemet vet ingenting om dina användare eller kunder. Det organiserar helt enkelt ditt innehåll.

Om du vill ha samma möjligheter i ett CMS som du har i en DXP behöver du koppla upp specialiserade system. Detta i sin tur ger dig fördelen av att kunna välja "best of breed"-system och koppla dem till ditt CMS efter behov, såsom ett Marketing Automation-system och en speciell prissättningsmotor. Det ger dig också fördelen av att ändra tilläggssystemen när dina behov förändras – utan att påverka andra delar av ditt IT-landskap som är anslutna till ditt CMS.

Så om ni som företag växer mycket och rör på er snabbt kan ni behöva välja denna lösning då det ger bättre möjlighet att bygga vidare när behovet uppstår.

Och bara för att göra det hela lite mer komplext så finns det förstås också olika hybridsystem inuti mellan rena DXP:er och CMS:er.

Cirkeln är faktiskt viktig

Tillbaka till cirkeln. Förr i tiden hördes det ofta på IT-avdelningarna att "ingen har någonsin fått sparken för att ha valt IBM". IBM var det säkra valet som också gjordes för att hålla ryggen fri. Och så kan det vara på vissa ställen med DXP. Huruvida ett företag ska investera i DXP eller CMS handlar mycket om företagets komplexitet, mognad, kultur och digitala ambitioner.

Och då handlar det egentligen också om vem i organisationen som fattar beslutet. Olika avdelningar har olika fokus och därför kommer de också ha olika preferenser i valet av plattform. Det mogna, genomtänkta plattformsbeslutet kräver därför en cirkel bestående av beslutsfattare från åtminstone IT, Ekonomi, Försäljning och Marknad. I denna cirkel handlar det om att komma överens om företagets digitala mål, digitala ambitioner, ägande av plattformen och arbetsprocesser.

Om avdelningarna är villiga att kompromissa med vissa speciella funktioner och har en preferens för att arbeta i ett system, kan det vara bra att gå DXP-vägen. Men om du har speciella behov kan det vara vettigt att gå CMS-vägen med uppkopplade system som ger bättre alternativ för att skräddarsy funktioner.

Som CMO är valet av plattform ett av de viktigaste valen du måste göra och därför är det också avgörande att du lägger ner nödvändig tid på att belysa för- och nackdelar.

Du måste därför ställa krav på din leverantör för att belysa dina möjligheter – och leverantören ska kunna förklara fördelar, möjligheter och konsekvenser för dig på ett enkelt sätt i ögonhöjd, så att du som CMO kan komma iväg till en bra start.

 

Hur kan vi hjälpa dig?

Skicka ett mail så svarar vi så snart som möjligt