LinkedIn-reklam - här är vår guide

LinkedIn-annonsering

Idag kan du annonsera på de flesta sociala medier och det gäller såklart även LinkedIn. För många företag är LinkedIn en extremt relevant plattform när de marknadsför sig mot specifika målgrupper.

Varför du ska annonsera på LinkedIn

LinkedIn är liksom Facebook en social kanal, men det finns några markanta skillnader. På Facebook ser du bilder på din grannes barn, tävlingar och andra jippon. På LinkedIn är det dock inte så.

LinkedIn är ett professionellt nätverk, och de allra flesta användare har ett professionellt tänk när de bläddrar igenom sitt flöde. För de flesta används plattformen för att hålla sig professionellt uppdaterad, nätverka och hitta nya karriärmöjligheter.

Så här kommer en av de viktigaste sakerna att tänka på när du annonserar på LinkedIn – nämligen att det du erbjuder i dina LinkedIn-annonser ska vara relevant, skapa intresse och erbjuda något som har ett PROFFESSIONELLT värde för mottagaren.

Det kan till exempel vara självklart för konsultfirman att annonsera om det kommande webbinariet. Det är också en bra idé för IT-företaget att dela med sig av en guide med värdefulla tips för företags nästa IT-satsningar och vidare i den majoriteten.

Hur man annonserar på LinkedIn

Vissa företag har större chans att lyckas med annonsering på LinkedIn än andra. Eftersom LinkedIn är ett professionellt nätverk får B2B-företag vanligtvis bättre resultat än B2C-företag. Men det finns naturligtvis inga regler utan undantag.

LinkedIn är definitivt den plattform där vi som användare tillhandahåller mest information (frivilligt) om oss själva. För många fungerar en LinkedIn-profil som ett digitalt CV. Här ger vi information om vår utbildningsnivå, yrkesintressen, befattningar, arbetsplats, tidigare jobb och mycket mer.

Exakt denna egenskap är något företag kan använda aktivt när de behöver skapa kampanjer för LinkedIn-annonsering. Den stora mängden information gör att du kan rikta kampanjer till mycket specifika personer som delar vissa specifika yrkesegenskaper. Det kan till exempel vara jobbtyper, företag de jobbar på, företagets storlek och mycket mer. Därför är det också lätt för företag att utveckla en väldefinierad målgrupp och nå ut till relevanta beslutsfattare.

I den här videon kan du höra om fördelar och nackdelar med de olika målgrupperna, samt hur du med fördel kan närma dig din målgrupp:

Vad är viktigt att vara medveten om innan du börjar annonsera på LinkedIn?

Innan du ger dig i kast med annonsering på LinkedIn är det först och främst viktigt att fundera på om ditt kampanjmål passar för plattformen. Jämfört med andra sociala medier är LinkedIn en dyrare annonsplattform, dvs att snittpriset per annonsklick typiskt sett är lite högre än till exempel Facebook. Det betyder också att LinkedIn kanske inte är rätt annonsplattform för dig om ditt mål är att uppnå så många klick som möjligt eller sälja produkter med ett relativt lågt försäljningspris. Omvänt, om ditt mål är att sälja produkter och tjänster som har ett högt försäljningspris och kräver högt användarengagemang, är LinkedIn en superstark annonsplattform eftersom användare, som tidigare nämnt, kommer åt plattformen med ett professionellt tänk.

LinkedIns frekvensalgoritm

En annan sak att tänka på är att LinkedIn har en frekvensalgoritm som styr hur ofta och hur mycket en användare kan exponeras för samma annons. Algoritmen säkerställer att en given användare endast kan exponeras för en annons en gång på 48 timmar och högst fyra gånger totalt. Detta stödjer också ovanstående punkt att LinkedIn som plattform ofta levererar färre exponeringar och klick än till exempel Facebook. Å andra sidan säkerställer de exakta och väldefinierade målgrupperna du kan skapa att det är typiskt hög kvalitet och konverteringsgrad på de klick annonsen genererar.

 

Hur man kommer i gång med LinkedIn-annonsering

LinkedIns annonsplattform är väldigt lik de plattformar du förmodligen redan använder för att sätta upp kampanjer på Facebook och Google. Dock har LinkedIn ännu ingen Business Manager, som du känner det från Facebook. Det är dock en av de saker som kommer hit 2021.

Om du inte har ett annonskonto ännu måste du först ha det skapat och kopplat till ett betalkort. Tills en Business Manager anländer rekommenderar vi att du skapar den från din egen privata LinkedIn-profil och inte från en falsk profil du skapar, eftersom det inte är känt om LinkedIn kommer att radera den. LinkedIn kan mycket väl uppfatta en falsk profil som en så kallad "grå profil" som inte gör något aktivt. Det skulle vara riktigt synd att förlora tillgången till ett annonskonto på grund av det.

Du kan skapa ett annonskonto här. Oftast när du skapar det kommer det att pr. anropa ditt annonskonto som standard för ditt profilnamn, bör du ändra det till det företagsnamn som du annonserar från.



När du har skapat ditt annonskonto får du tillgång till din kampanjöversikt, från vilken du kan skapa kampanjer, formulär, konverteringar med mera.



 

LinkedIn Insight Tag

LinkedIn Insight Tag är en bit kod som du placerar på din sajt antingen direkt i koden eller via till exempel Google Tag Manager. När det här skriptet är placerat på sajten kan du börja spåra dina besökare och göra retargeting-annonsering, och samtidigt kan du skapa specifika konverteringar som du vill mäta. Dessutom kan du också få en djupare inblick i egenskaperna hos dina webbplatsbesökare.

Skapa LinkedIn-kampanjer

För att skapa dina kampanjer klickar du på "skapa kampanj" eller "skapa kampanj" beroende på vilket språk ditt gränssnitt är inställt på.

 

Sedan kommer du till den del där du skapar en kampanj. Här behöver du ta ställning till mål, språk, område, målgrupp, placeringar, budget och budgivning.

På vänster sida kan du se vilka steg du behöver gå igenom för att skapa en kampanj. Här kan du också se vilket steg du befinner dig på nu.

Du kan alltid gå tillbaka om du kommer på att du har glömt något. Klicka bara på steget där du behöver korrigera något.

Budgivning på LinkedIn

LinkedIn bygger liksom Facebook och Google på ett auktionssystem där du lägger bud mot de som annonserar mot samma målgrupp som dig. Du har möjlighet att välja följande budgivningsstrategier

  • Maximal leverans (automatiserad) - Få mest resultat med hela din budget
  • Målpris – Få mest resultat samtidigt som du håller dig nära ditt kostnadsmål
  • Manuell budgivning - Hantera dina bud på auktionen

I videon nedan går vi igenom vad vi oftast lägger bud på och varför.

 

7 specifika tips för dina annonser

  1. Använd bilder med människor snarare än döda saker
  2. Gillar väldigt korta texter Använd statistik - 70% av alla x
  3. Om du segmenterar din annonsering, adressera gärna det specifika segmentet direkt. "Företagsägare, då är det dags att förnya din xxx"
  4. Ladda gärna upp 2-4 varianter av samma annons, där bilden eller texten är något annorlunda. LinkedIns algoritm ser till att fokusera din budget på de annonsvarianter som ger bäst resultat.
  5. Håll koll på vilka annonsvarianter som presterar bäst och blir därigenom klokare på vilka bilder och budskap som fungerar bäst för din målgrupp.
  6. Sist men inte minst, då – test, test och åter test (och helst bara ett byte åt gången). Som tur är kommer det snart att vara möjligt att sätta upp definitiva A/B-delade tester på LinkedIn

LinkedIn Nyheter i 2021

LinkedIn har aviserat flera olika saker som kommer att hända på deras annonsplattform under 2021. Det kommer bland annat att handla om följande, vilket vi är väldigt exalterade över:

  • LinkedIn Business Manager
  • A/B splittest
  • Boost av inlägg direkt från din sida

LinkedIn Business Manager

Med en LinkedIn Business Manager kan du enkelt organisera och hantera alla dina LinkedIn-annonskonton, sidor och målgrupper. Och inte minst kan du hantera de anställda och företag som arbetar med dem.

Detta förväntas införas under andra halvan av år 2021.

 

A/B splittest på LinkedIn

Detta är tänkt att komma 2021, men vi har ännu inte sett det rullat ut på några av våra annonskonton ännu.

Således kommer det nu att vara möjligt att jämföra effektiviteten hos två kampanjer som skiljer sig från en variabel till en annan, med hjälp av statistiskt signifikanta data för att hitta den bästa kampanjen.

Boost av inlägg direkt från din sida på LinkedIn

Dessutom har de även avslöjat att detta under 2021 kommer att vara möjligt att boosta inlägg direkt från din företagssida, vilket du även kan på Facebook. Detta kommer definitivt att leda till att fler företag gör reklam på LinkedIn, eftersom att skapa ett kampanjkonto ofta kan vara ett hinder för att köra reklam.