Novicells förhållningssätt till att genomföra ett digitalt projekt

Novicells förhållningssätt till att genomföra ett digitalt projekt

När vi skapar digitala lösningar för våra kunder går vi igenom en välplanerad standardprocess från analys och planering hela vägen fram till design, utveckling och lansering. 

I denna artikelserie kommer vi att ta dig genom hela processen med omfattningsstuderande av ett digitalt projekt genom att beskriva varje fas och  med exempel från ett av våra senaste  webbutvecklingsprojekt med investeringsfondbolaget och vår kund, 7IM.      

Serien består av fem artiklar: 

Steg 1: Det första mötet med byrån

Här för vi en inledande diskussionen om projektet för att bättre förstå dina behov och ge en första grov uppskattning.

Hör mer om det första mötet i videon nedan och läs vidare för att lära dig mer om vad du kan förvänta dig av det.

Du behöver en ny webbplats och du har tagit kontakt med en potentiell webbyrå. Du kommer att vilja träffa de människor som ska designa din nya webbplats, och byrån måste ha information om ditt företag för att få en känsla för hur de skall utforma designen. 

Om webbyrån du kontakt är Novicell, skulle vi före mötet be om access till din webbplatsdata för att få så mycket information som möjligt, till exempel hur din webbplats presterar för närvarande. Vissa företag föredrar att skicka oss en kortfattad beskrivning av deras behov - det beror på i vilket skede du befinner dig när du kontaktar oss. 

Under det första mötet kommer vi att ställa några frågor för att identifiera utmaningar, önskemål, måsten och ”nice to have”. Typiska frågor inkluderar:

  • Vad är den viktigaste saken en användare kan göra på din webbplats?
  • Vad är det viktigaste som webbplatsen kan göra för ditt företag eller din organisation?
  • Vad är webbplatsens huvudsakliga syfte?
  • Vilken typ av innehåll ska finnas på sidan?
  • Finns det några andra system som webbplatsen bör integreras med?

Det första mötet är ofta att ses som en Meet and Greet där vi inte bara diskuterar projektet, men också att lära känna varandra och skapa en god relation.  Detta är viktigt, eftersom vi gillar att se oss själva som en partner som kan hjälpa dig att utveckla ditt företag snarare än någon som helt enkelt kan bygga en bra webbplats. 

 

Första mötet med 7IM: Demo- och bollplansuppskattning  

7IM, ett investeringsförvaltningsföretag som hjälper finansiella rådgivare och individer att hantera sitt kapital för att möta sina finansiella behov, hade nyligen arbetat med ett nytt fokus på kundupplevelsen i hela organisationen. De letade efter en ny webbplats som kunde öka medvetenheten om deras nya produkter och tjänster och  anpassa dessa initiativ till en  uppdaterad look och känsla som är sammanhängande mellan de viktigaste erbjudandena och distributionskanalerna.

7IM körde på en Sitecore -lösning som de ville uppgradera till den nya webbplatsen. Baserat på deras information och den information vi samlat in kunde vi  demonstrera en ny Umbraco CMS-lösning vid ett följande möte. En lösning de  senare bestämde sig för att gå med. 

Vi har kommit långt sedan de första mötena, och att se en realistisk demo redan i detta skede var mycket fördelaktigt och övertygande. Vi bestämde oss för att byta plattform, och på grund av Novicells omfattande och transparenta process har vi mycket tydligt kunnat se den riktning vi var på väg i från början. 

- Zoe Baird, Head of Digital, 7IM.

Presentation av ungefärlig uppskattning

Ett viktigt resultat av de första mötena är att samla in tillräckligt med information för att kunna presentera en ungefärlig uppskattning. Denna uppskattning är en grov uppfattning om hur mycket det skulle kosta att bygga den nya webbplatsen, baserat på den information som vi har just då. Som sådan är uppskattningen bara en indikation på vad det kan kosta. 

Även om vi tillbringade det första mötet med att prata, ställa frågor och vid några tillfällen demonstrera den potentiella nya webbplatsen, finns det fortfarande mycket information som vi inte har i detta skede. Vi är bara i början av att känna till klienten och vad projektet kräver. Ju fler detaljer, desto mer exakt blir uppskattningen. Därför kommer det första mötet också att innehålla ett förslag på en workshop.  

Nästa steg – Initial workshop

En initial workshop för att definiera omfattningen är ett måste i vår webbplatsutvecklingsprocess. Syftet är att definiera projektets omfattning och att fånga upp kraven. Detta kommer att vara din garanti för att det du ser också är vad du kommer att få. Detta mycket grundliga tillvägagångssätt gör det möjligt för oss att omfatta projektet i detalj och identifiera de viktigaste riskerna och eventuella nödvändiga mildrande åtgärder som hjälper oss att leverera ett framgångsrikt projekt.     

 Efter det första mötet med 7IM presenterade vi en ungefärlig uppskattning som godkändes och vi kom överens om att göra en mer omfattande workshop. I nästa artikel kommer vi att täcka omfattningen av workshopen - vad det är, resultaten och varför det är en  avgörande  del av  ett utvecklingsprojekt  med  Novicell.  

 

Steg 2: Fördjupad workshop

Nästa steg i webbutvecklingsprocessen är en mycket viktig workshop för att uppskatta omfattningen. Detta är vanligtvis det andra eller tredje mötet mellan dig och vårt team av experter.

Hör vad en fördjupad workshop är och varför det är en viktig del av webbutvecklingsprocessen i videon.

Syftet med fördjupad workshop 

Syftet är att säkerställa att projektteamet är synkroniserat och förstår projektsammanhang och arbete som ska utföras. Vi gör många workshops med kunder för att lära känna dem, deras verksamhet och deras behov och mål. Syftet är att definiera projektets omfattning och att fånga upp kraven.

Workshopen fungerar som en del av webbutvecklingsprocessen, men det  är  också en  separat  övning som ger dig en omfattande rapport  -eller  stridsplan,  som vi vill kalla det -  för ditt projekt. Vi rekommenderar workshops-sessioner till alla våra kunder eftersom de tillåter oss att förstå, utmana och designa din affärsidé bättre.

Innan workshopen

Innan workshopen ber vi dig att samla de mest relevanta personerna som borde vara involverade i projektet.  Det är viktigt att teamet är tillgängligt under hela projektet.  Helst skulle vi vilja ha följande personer i sessionen:

  1. En beslutsfattare  
  2. Projektägare
  3. Varumärkesansvarig
  4. Teknisk ledare
  5. Projektledare

Efter det första mötet med vår klient 7IM träffades vi för en omfattande verkstad.  Innan initiala workshopen,  som vi gjorde online , bad vi 7IM att  skicka information om deras verksamhet, konkurrentanalys, målgruppsbeskrivning etc. På så sätt hade vi mycket information i förväg så att vi kunde gå direkt till de utmaningar och möjligheter som ligger framför oss.

I workshopen

I workshopen går vi  igenom alla aspekter av projektplanering från tid och kostnadsuppskattning till definition av omfattning. Detta grundliga tillvägagångssätt gör det möjligt för oss att definiera projektet i detalj och identifiera de viktigaste riskerna och eventuella nödvändiga mildrande åtgärder som hjälper oss att leverera ett framgångsrikt projekt.

Oroa dig inte om du inte har något  klart ännu vid det här laget. Hela syftet med denna workshp är att  identifiera allt som  vi behöver veta för att kunna ge en realistisk uppskattning av projektet.

Om vi ​​inte redan har informationen kommer vi att ställa frågor till dig i workshopen såsom:

  • KPI och PI
  • Måste-ha och trevligt-att-ha
  • Användarberättelser, målgrupper och personas
  • Funktioner

Efter workshopen  - överlämningsrapport

Under dagarna efter workshoppen sammanställer vi vad det resulterat i. Rapporten, som är ett omfattande dokument, täcker följande frågor som diskuteras under den fördjupande workshopen: djup förståelse för ditt projekt, inklusive dina personas och projektets kritiska punkter, och vår rekommenderade  lösning  för  vad vi  kan  göra för att ditt projekt ska lyckas.

Rapporten kommer också att innehålla en uppskattning. Uppskattningen kommer att ha gett oss  en god förståelse för dina behov och omfattningen av projektet. I rapporten har vi också en tidslinje för när olika åtgärder genomförs.

Den fördjupande workshoppen betydde mycket för projektet framöver.  I den identifierade vi alla våra behov och önskemål och genererade många idéer som har bidragit till den utmärkta lösningen som vi landade i. Dessutom var omfattningen av workshopen och mötet med teamet på Novicell bra för att bygga upp förtroende och en god relation redan från början.

– Zoe Baird, Head of Digital, 7IM . 

Teknisk workshop

I vissa fall kommer överlämningsrapporten också att innehålla ett förslag om ytterligare en teknisk workshop. Detta är vanligtvis fallet om din lösning till exempel kräver integrering av din CRM, ERP eller kanske en befintlig produkt. Det tekniska mötet hjälper oss att bättre förstå din data och hur vi kan integrera mellan de olika lösningarna.

Nästa steg -  från workshop till utveckling

Efter workshoppen går vi vidare till utvecklingsfasen. Detta börjar med en slutlig uppskattning av utvecklingen och att kunden ger oss klartecken. I nästa artikel "Steg 3: Från workshop till utveckling" beskriver vi de första faktiska utvecklingsstegen, inklusive användarberättelser.   

Steg 3: Från workshop till utveckling

När vi har gett dig överlämningsrapporten är det dags för dig att avgöra om du vill fortsätta med projektet. Tiden från leverans av överlämningsrapporten till det att kontraktet tecknas är vanligtvis mellan två och tre veckor. Som med allt annat vill vi vara noggranna men effektiva, och när du väl har kommit igång är vi alla redo och redo att rulla!

Hör om processen från workshoppen till utvecklingsarbetet börjar i videon.

Tidslinje, lösningsbeskrivning och budget

Nästa steg efter kontraktsskrivning är att vi gör en detaljerad tidslinje och översikt över timmar. Detta grundar sig på resultaten och rekommendationerna i överlämningsdokumentet och våra olika specialistteam (t ex. uveckling, Digital Performance, design etc.) uppskattningar för projektet och uppgifter.                

Vi utarbetar också en detaljerad plan baserad på sprints, centrerade kring demos. Syftet med denna plan är att ge en tydlig översikt över de datum då de specifika demos kommer att äga rum så att kunden vet exakt vad som behöver testas och när.       

I denna fas av omfattningen av det digitala projektet gör vi också lösningsbeskrivningen . Detta är ett mycket omfattande dokument som beskriver alla funktioner som det digitala projektet innehåller. Här tar vi alla saker vi diskuterat som behov och önskemål under workshoppen och överlämnar dem till faktiska utvecklingsuppgifter. Beskrivningen innehåller en sektion varje funktion tillsammans med en användarberättelse som sammanfattar funktionens syften och anger hur detta uppnås.            

Förutom att utvärdera och anpassa hur projektet fortskrider med avseende på uppgifter och tidslinjer övervakar vi också budgeten noga. Varje vecka skickar vi en budgetrapport till kunden som visar vilka timmar vi spenderar och markerar om det finns någon risk eller indikation på att gå över.

Close collaboration between client and agency  

Lösningsbeskrivningen skapas i samarbete med ett team av utvalda intressenter på klientsidan. I processen med 7IM bestod detta team av en projektledare, innehållsredigerare, designer och QA -testare. Alla fyra av dessa roller uppmanades att läsa och godkänna lösningsbeskrivningen för att säkerställa att den uppfyller alla deras behov. De deltog också i demos för att säkerställa att vi var på rätt spår.

- Under förstadiet av webbplatsen har vi haft veckovisa samtal med vår projektledare vilket har varit en stor hjälp. Genomgången av uppgifterna, använd budget, resterande budget har hjälpt oss att hålla koll på kostnaderna och hålla webbplatsen på budget. Att använda Umbraco är enkelt, men det har blivit ännu enklare med de inspelade Teams -demos som vår projektledare har skapat under överlämning av lösningar. Det håller inte bara Novicell på rätt spår utan ser också till att vi är på rätt spår när vi behöver slutföra tester.   

Kieran Cardozo-Smith, Digital Product Manager, 7IM. 

Öppenhet och inga dåliga överraskningar

Öppenhet och att vara i framkant av varje projekt vi gör ligger i vårt DNA. Under utvecklingsfasen, som kan pågå i upp till 2-8 månader beroende på projektets storlek, har viu möten varje vecka med kunden där vi går igenom den statusen på projektet och de saker som måste signeras av. I dessa möten kommer vi också överens med kunden vad vi gör under de kommande veckorna och när demos kommer att äga rum, allt synligt på digitala tidslinjer så att alla som är involverade i projektet - på klient- och byråsidan - vet exakt vad som händer. 

Nästa steg - webbplats redo för innehåll

När utvecklingsarbetet är klart har webbplatsens utvecklingsfas nått en punkt där innehållsredigerare kan lägga till innehåll. Detta är det sista steget innan webbplatsen är redo att lanseras.  

Steg 4: Webbplats redo för innehåll

Majoriteten av utvecklingsarbetet har nu slutförts, och det är dags för kundens innehållsteam att börja lägga till innehåll i CMS.

När vi initialt startar projektet ber vi kunden att dela den övergripanden informationsarkitekturen så vi redan från början kan planera och utveckla efter det innehåll som behöver finnas på sajten. När vi når detta skede är målet att det skall bara vara att lägga till innehållet.

 

SEO-vägledning

Innan och under innehållet sm läggs till i CMS:en använder projektledaren på Novicell demos för att visa klientens redaktörsteam hur man arbetar i CMS:et. Vårt SEO -team   kommer också att ha granskat innehållet när det gäller navigering och struktur, och de kommer att rekommendera vilket innehåll klienten ska migrera.

För 7IM kontrollerade och stödde vi följande SEO:

  • Webbplatskarta
  • Navigering
  • Webbplatsmigrering
  • Innehållsstrukturering
  • Metatitlar och beskrivningar
  • Kartläggning av omdirigering till nya sidor

Vi gav också teknisk support angående hur innehållet är uppbyggt, gjorde en slutlig granskning av vilka sidor som ska ingå i webbplatskartan och omdirigerar till de nya sidorna.

SEO-granskning är viktig för att generera trafik och förbättra konverteringar. Genom att granska innehållets struktur och själva innehållet hjälper vi sidorna att rankas högre så att de kan generera mer relevant trafik från sökmotorerna.

Läs mer om Novicells  SEO-tjänster.

Justera och förbättra

När innehållsredaktörerna lägger till innehåll kommer vårt utvecklingsteam att arbeta tillsammans med dem för att avsluta de sista detaljerna.

Även om vi har planerat för innehållet sedan projektets början, och trots demos som har ägt rum, kommer det ibland att finnas element som kunden vill lägga till eller ändra. Till det avsätter vi några timmar i tidslinje och budget så det finns utrymme för att göra projektet perfekt.    

Om CMS -upplevelsen:

Vi är verkligen imponerade av Umbracos CMS. Det är så enkelt att navigera och använda som innehållsredigerare jämfört med vårt gamla CMS, och på grund av den enkla uppladdningsprocessen kan även personer utanför redaktörsteamet nu lägga till innehåll om det behövs. Vi är verkligen nöjda med designen och stilen – karaktären på hur modulerna sitter och ser ut. Det är så mycket bättre än vår gamla webbplats.

-Ben Kingwell, Website Content Associate, 7IM.   

Nästa steg - webbplats klar för lansering

När de sista bitarna av utvecklingen är klara och innehållet har lagts till på webbplatsen är det dags att starta och utvärdera. Detta är det sista steget i omfattningen av ett digitalt projekt.

Steg 5: Webbplatsen redo för lansering

Vi har nu nått den sista fasen av webbutvecklingsprocessen och webbplatsen är redo att lanseras. Under veckorna fram till lanseringsdatumet har Novicells utvecklingsteam kontrollerat att alla tekniska aspekter, till exempel kvaliteten på koden och och tillsammans med Novicells Digital Performance Team har säkerställer vi att webbplatsen är optimerad för räckvidd och konvertering. 

Här är några av de viktigaste punkterna vi tittar på före lanseringen:  

  • Säkerhet - är webbplatsen och servern konfigurerad för optimal säkerhet?
  • Domän - är DNS korrekt konfigurerad?
  • Cookies – är webbplatsens cookie-kompatibel?
  • Omdirigeringar - att lansera en ny webbplats från en gammal innebär vanligtvis att omdirigera innehåll och se till att externa omdirigeringar med högt värde hamnar på rätt plats.
  • Kanoniska kontroller - är webbadresser korrekt inställda?
  • SSL-certifikat – har SSL-certifikatet ställts in, vilket tillåter korrekt användning av det säkra protokollet https?
  • Index – har alla indexblockerande funktioner inaktiverats, så att sökmotorer kan indexera webbplatsen
  • Webbplatskarta - se till att webbplatskartan är korrekt uppdaterad och skickad till sökmotorer.

 

Support under lanseringen

Att lansera en ny webbplats – oavsett om den är helt ny eller en uppgradering av en äldre webbplats – är en enorm prestation, och det kan kännas överväldigande och stressigt för vissa kunder. Med vår grundliga, standardiserade process är lanseringen ganska enkel och lätt för det mesta. Så snart vi startar ser vi till att allt fungerar som det ska, och om något dyker upp är vi där för att stödja klienten.

Vi kan antingen ta fullt ägande av lanseringen eller arbeta tillsammans med kundens IT -team. Oftast är det en gemensam insats mellan Novicell och klienten, och i så fall är vi tillgängliga under hela lanseringen med vägledning och checklistor.

Helt ny sajt för finansiella rådgivare

Tillsammans med det dedikerade teamet på 7IM, lanserade vi deras nya webbplats för finansiella rådgivare i december 2020. Hela projektet, från omfattning, design, utveckling till lansering, tog åtta månader. Lösningen är baserad på Umbraco  med Novicells  Premium  på toppen, och nya funktioner har rullats ut, till exempel Pensionsinkomsttjänstkalkylatorn. 

Den nya plattformen har välkomnats av 7IM: s kunder och 7IM själva: 

 

- Processen att bygga den nya webbplatsen har varit exceptionell. Det har varit en omfattande uppgift och ett komplicerat projekt, men det har varit smidigt och ett riktigt bra samarbete med Novicell hela vägen. Vi har aldrig känt att vi var en kund, utan mer att Novicell var förlängning av vårt digitala team. Syftet var att leverera en oöverträffad upplevelse genom vår nya och renoverade webbplats. Baserat på den fina feedback vi har fått från kunder, intressenter och många fler tror vi att vi har lyckats. 

 

Kieran Cardozo-Smith, Digital Product Manager, 7IM. 

Efter lansering - kontinuerligt samarbete

När den nya hemsidan är i gång börjar vi titta på hur den kan utvecklas vidare. Vi undersöker bland annat hastighets- och prestandaförbättringar och nya funktioner och funktioner. Detta görs i månatliga möten tillsammans med kunden där vi diskuterar de kommande månaderna och vilka behov och önskemål de har för sajten.   

Vi arbetar redan med nästa steg för 7IM, tittar på färdplanen för 2021 och de funktioner som de skulle vilja lägga till. En av de saker vi kommer att fokusera på är att utveckla mer interaktiva verktyg, som inkomsträknaren, för att interagera med potentiella leads.      

Även om lanseringen av webbplatsen är det officiella sista steget i processen, är arbetet aldrig klart. Webbplatser är tänkta att uppdateras kontinuerligt, och en effektiv webbplats är dynamisk. Det bör alltid förändras och förbättras över tid baserat på analyser, marknadsföringsinsatser och publikbehov.    

För att se andra digitala projekt som vi har gjort, gå till vår casesida här. Du kan också läsa hela caset med 7IM här.