DATORPROGRAMMET GÅR NU SOM PÅ RÄLS

Arriva PendlerPlus

Användarvänlig app för tågpendlare

Sedan 1997 har Arriva varit en del av kollektivtrafiken i Danmark. Idag är Arriva Danmarks näst största tågoperatör och ansvarar för tågdriften i hela Mellan- och Västjylland. Arriva hade en stark vilja att attrahera och behålla pendlare genom att erbjuda dem fasta förmåner och det var början på att förverkliga visionen om ett pendlarprogram.

För detta uppdrag valde Arriva Novicell som partner. Novicell har utvecklat mobilplattformen PendlerPlus, som erbjuder pendlare olika medlemsförmåner och automatisk kompensation vid tågförseningar. Plattformen har utvecklats i Sitecore och får mycket beröm från både pendlare och Arriva själva.

PendlerPlus – en användarvänlig webbapp

PendlerPlus är kort och gott ett medlemssystem som pendlare kan teckna upp sig för gratis. PendlerPlus ger automatisk kompensation om Arrivas tåg inte går som utlovat, samt tillgång till flera förmåner och erbjudanden. Pendlaren får bland annat möjlighet att få gratis kaffe, halva priset på sittplatser på Arriva-tåg och en månadsbonus i form av en Pendlarfri-biljett.

Genom webbappen PendlerPlus kan pendlaren komma åt användbar information, till exempel medlemsförmåner, punktlighet under den senaste månaden och antalet gratisbiljetter de har tillgängliga. Dessutom kan pendlaren även lösa sina gratisbiljetter via PendlerPlus.

Växande medlemsbas

PendlerPlus har varit online i mindre än ett år, men medlemsantalet växer på ett tillfredsställande sätt.

 

Sitecore

Arriva och Novicell har ett långvarigt partnerskap inom utveckling och underhåll av Sitecore-lösningar, så naturligtvis valdes Sitecore för PendlerPlus. Appen är utvecklad i Sitecore 8.1.

Integrationer

Integreringar har gjorts till Travel Map och Arriva Trains applikationsprogrammeringsgränssnitt för att säkerställa att all PendlerPlus-data alltid är uppdaterad

Vem skall få vilken kompensation och när?

PendlerPlus lanserades under sloganen "Få mer i hatten". Alla pendlare får en månatlig fribiljett och dessutom fribiljett(er) om punktligheten den senaste månaden varit under 97 %.

För att kunna hantera detta måste PendlerPlus veta om pendlaren faktiskt har status som pendlare och vilka resor de tagit den senaste månaden. Därför granskas alla aktiva PendlerPlus-konton varje månad och gratisbiljetter utfärdas därefter. Det är givetvis beräknat utifrån data kring förseningar på alla Arrivas linjer.

Utöver gratisbiljetter får pendlare även halva priset på Arrivas tåg, en tvåmånaderskupong för fri tillgång till Mofibos och Viaplays filmer och serier samt möjlighet till gratis fika att njuta av på tågresan. Eftersom Danmark är en av de mest kaffedrickande nationerna i världen har denna enkla gåva blivit en stor framgång.

Lätt för Arriva att använda PendlerPlus

Allt körs med en hög grad av automatisering. I daglig drift är PendlerPlus-programmet lätt och smidigt för Arriva att använda och underhålla. En gång i månaden uppdateras punktligheten på de enskilda rutterna och utifrån detta och en kontroll av integrationerna skickas automatiskt statusuppdateringar med hjälp av olika mallar till de olika kundtyperna.

Samarbetet och dynamiken i utvecklingsprocessen har varit utmärkt. Man kan inte slå upp en bok och läsa om hur en pendlarwebbapp ska fungera eller se ut, så samarbetet var avgörande. Novicell har varit bra på att hitta lösningar som är användarvänliga och lätta för oss att hantera.

Anders Rasmussen, kund- och kvalitetschef, Arriva Danmark 

UX, UX, UX

En webbapp ska vara användarvänlig och inbjudande att titta på – PendlerPlus är både och. Mycket arbete och eftertanke har lagts ner på UX, och webbappen är lätt att förstå och använda. Eftersom en stor del av den danska befolkningen åker tåg måste webbappen tilltala brett. Nedan är några av skärmarna som pendlare möter i PendlerPlus:

Punktligheten i senaste månadens sträckor

Lös in gratisbiljetter

Ångande färskt kaffe

Burgermenyikon: dörrarna öppnas som en tågvagn

Arriva valde Sitecore

Arriva valde att utveckla PendlerPlus i Sitecore. Arriva.dk kör redan en Sitecore-lösning och det var viktigt för Arriva att deras kundserviceavdelning använder så få verktyg som möjligt för att betjäna och hjälpa kunder snabbt.

Sitecore är baserad på Microsoft .NET-plattformen och används – förutom Arriva – av ett stort antal andra stora danska och internationella företag. Du kan läsa mer om Sitecore här.

 

 

 

 

Vill du veta mer om lösningen för Arriva?

Hör av dig så hjälper jag gärna till.