BLIXTSNABB BILDBASERAD RESESAJT

BENNS

The new website for travel agent BENNS, which is part of the Kilroy Group, is built as a headless CMS, ensuring optimum performance in an image-based universe.

När Kilroy Group skulle skapa nya sajter för hela organisationen – Kilroy, Jysk Rejsebureau, BENNS och ISIC – valde koncernen Novicell som sin långsiktiga affärspartner. De nya sajterna måste alla byggas på samma plattform, vilket har stora fördelar när det kommer till delade integrationer.

Processen började med nya bildbaserade resesidor för BENNS - benns.no och benns.dk. BENNS befintliga sajt var gammal och inte mobiloptimerad. Därför ville företaget ha en ny och mer visuellt inriktad sajt med en enklare kommunikationsarkitektur.

Sajten består av

En välkomnande design

Med bilder från exotiska resmål från hela världen är syftet att inspirera användare att resa till nya resmål.

En enkel menystruktur

Den nya menystrukturen är intuitiv och matchar användarnas beteende att göra resesökningar.

Headless CMS

Att bygga webbplatsen med ett separat CMS, datalager och frontend innebär att webbplatsen presterar blixtsnabbt, även med tusentals bilder.

En intuitiv meny

Innehållet på benns.dk är brett: Från familjesommarlov till studieresor med skräddarsydda dagsprogram till affärs- och temaresor. Därför är en tydlig menystruktur är avgörande, så att användaren snabbt kan navigera mot önskat område.

Att dela upp menyn i tre kärnområden (familjesemester, studieresor och företags- och temaresor) leder användaren i rätt riktning och vart och ett av dessa områden har sin egen enkla menystruktur och intuitiva användarupplevelse. Menystrukturen är utformad för att matcha användarens tankesätt och användaren kan antingen välja vart de vill åka eller vilket färdsätt.

Användaren dirigeras sedan till specifika landningssidor för antingen destinationen eller det resesätt de letar efter. Fokus ligger här på informativa och attraktiva sidor som inspirerar användaren till sin drömresa.

Sorterar direkt på startsidan

Direkt från startsidan kan användaren utforska sin resa från olika vinklar. Om användaren till exempel letar efter en semester kan de använda de tre rullgardinsmenyerna för att sortera efter resesätt, resemånad och destination. Och den som letar efter en studieresa kan sortera efter destination, lägsta och högsta budget. Syftet är att alltid ge användaren de bästa förutsättningarna för att hitta just den resa de letar efter.

Sammantaget har vi sett en ökning av webbplatskonverteringar på mobiltelefoner och stationära datorer. Speciellt gruppturerna kommuniceras på ett mycket bättre nu och det har genererat fina resultat

Genom hela processen har Novicell varit en bra strategisk partner. Tillsammans fokuserade vi på utvecklingen av den nya plattform och Novicell hjälpte oss att fatta rätt beslut gällande strukturen på webbplatsen.

Astrid Schønemann, webbchef, KILROY Group

Bildbaserad design

Innan de designade den nya sajten höll Novicells team workshops med representanter från både semester- och studieresor på BENNS. Tack vare kundens input kunde vi skapa en kundfokuserad design.

Med destinationer från Kanada till Kambodja och Kuba är designen för den helt nya benns.dk naturligtvis fullproppad med underbara bilder från hela världen. Själva hemsidan innehåller små bildkaruseller för varje enskild resa, och varje destinationsmål innehåller gallerier med stränder, djungler, bergstoppar med mera. 

Responsiv

Till skillnad från den gamla sajten är den nya benns.dk responsiv för att matcha användarens behov. BENNS upptäckte att dess gamla logotyp inte fungerade på mobiler, vilket tvingade företaget att ta itu med logotypens design. Detta resulterade i en ny och enklare version utan tagline, som nu används överallt. Frontend var också anpassat för mobilanvändare. Till exempel finns det ett extra lager på filtreringen på framsidan för att förhindra att alla alternativ visas direkt. Detta hjälper till att säkerställa en optimal användarupplevelse, oavsett enhet. 

Enkla formulär

Alla kontaktformulär på sajten är gjorda med ett grupperat innehåll, där varje del visas en i taget. Detta ger användaren ett val och gör det lättare att hantera de olika stegen. Ämnesfältet fylls också i automatiskt beroende på vilket sätt användaren kom till formuläret. On användaren glömmer vad de har angett, hjälper en liten visuell signal användaren att komma ihåg vilken resa de letar efter.

Supersnabb laddningstid

Nya benns.dk är byggt som ett headless CMS, och hela webbplatskartan är byggd från grunden. Det betyder att den har ett separat CMS för innehåll (Umbraco), datalager (mongo-db) och frontend (.net-core). Alla tre delarna kan växlas oberoende av de andra. Denna struktur gör datan lättare att komma åt eftersom den alltid är redo i datalagret och inte behöver hämtas hela vägen från CMS-servern. Resultatet är en supersnabb laddningstid – även på en bildbaserad sajt med många stora bilder. Sedan lanseringen har laddningstiden halverats.

En annan fördel med strukturen är att alla resor hämtas till datalagret via integration med Kilroys egen Navigator. Och filtrering uppnås utan någon fördröjning - återigen eftersom datan är klar precis när du behöver den.

Den nya webbplatsen har bidragit till en mycket bättre användarupplevelse och, viktigast av allt, ökat vår konverteringsgrad avsevärt. Utöver desktop har den Googlevänliga och bildbaserade plattformen gjort att vår prestanda på surfplatta och mobil förbättrats. Sammantaget är vi mycket nöjda med de resultat vi har skapat tillsammans med Novicell. 

Alpers Sahin, marknadschef, KILROY Group

Behöver du råd inför ditt nästa digitala projekt?

Kontakta mig gärna så hjälper jag till.