Danish Agro

Ny, gemensam plattform samlar Danish Agro

Danish Agro Group består av 80 agroindustriella företag från Danmark och utlandet, som bl.a. ägnar sig åt handel med grödor, foder, konstgödsel och utsäde. Danish Agro är ett kooperativ som ägs av inte mindre än 12 000 danska bönder. I dag sysselsätter Danish Agro cirka 4 000 personer.

Danish Agro kom till Novicell med ett behov av en ny, gemensam plattform, som omfattade alla företag i gruppen. Samtidigt fanns det en önskan om att få en lösning som kunde erbjuda mer än bara content management, men också e-handel, marknadsföring på nätet och språkhantering. 

Dynamicweb - inte ett slumpmässigt val

Novicell rekommenderade Dynamicweb som plattform, eftersom ett system måste väljas att basera lösningen på. Dynamicweb är ett skalbart och flexibelt CMS med möjlighet att koppla ihop ytterligare moduler som butikslösning och e-postmarknadsföring.

Vi valde Dynamicweb för att det klarar allt. I stället för att gå till ett system när du skickar ut nyhetsbrev och annan när du arbetar med SEO, behöver vi ett centralt hanterat system som kan ta itu med alla våra behov för att utveckla och optimera vår digitala närvaro. Vi har under en längre tid arbetat på en övergripande webbstrategi för den danska Agro Group, som kommer att stödja vår verksamhet och bidrar till att förtydliga sambandet mellan bolagen. Här, under, har Novicell designavdelning, utmanade oss, så att vi har en enhetlig utformning över webbplatser som träffar många olika målgrupper.

Lise Vølund, marknadschef för Danish Agro

Samtidigt är det enkelt att bygga flera språklager i systemet, så att lösningen kan användas internationellt av koncernens många utländska företag. Om nya dotterbolag tillkommer i framtiden kan dessa även enkelt inkluderas i företagets webbsetup. Eftersom alla webbplatser är i samma lösning kan vi centralt hjälpa dotterbolagen i deras arbete och dela bilder och dokument över hela koncernen.

Helgjuten grafisk identitet

Den visuella identiteten har varit i fokus under hela kursen. Plattformen kommer att stödja en ny grafisk linje, som skapar ett enhetligt varumärke över de många företagen i koncernen. Designen ska därför kunna anpassas i förhållande till färger och logotyp, så att den representerar alla koncernens hemsidor på allra bästa sätt. En responsiv design säkerställer att användare kan komma åt alla webbplatser från vilken enhet som helst. Och just användbarhet och intelligent informationsarkitektur har stått i centrum under hela processen – för det ska vara lätt att hitta information och bilda sig en överblick över hela gruppen.

Ny webshop för att stärka försäljningen

Utöver handel med lantbrukare har Danish Agro Group ytterligare ett affärsområde – nämligen Danish Agro Shop, som består av 21 fysiska fritidsbutiker. De vänder sig till familjer på landsbygden och i städerna.

Som en del av den totala webbprojekt, processen består också av en ny, förbättrad webbshop för Danish Agro Shop, som kommer att stödja försäljningen i fysiska fritidsbutiker. Webbutiken har inte bara fått en ny design som speglar gruppens totala identitet. Samtidigt gör en mer användarvänlig butik det lättare att handla på den danska Agro Shop.

Därför kan kunder nu se lagerstatus på produkter, välja avhämtning i butik, se om varan har mängdrabatt och mycket mer. Allt detta bidrar till att stärka försäljningen i ett samspel mellan näthandeln och de lokala Danish Agro Shops. 

Besök av 25 webbredaktörer från hela Europa

En del i processen var utbildning av 25 webbredaktörer från hela koncernen, som dagligen hanterar webbsidor i de olika dotterbolagen. 

De kom alla hem med en ny undersida, och det är hittills det största undervisningstillfället i Novicells historia.

Utrullningen av webbplatser sker löpande under hela våren. Nästa gång är det med dotterbolaget Vilomix som lanserar sin nya hemsida.

Och samarbetet mellan Novicell och Danish Agro fortsätter – inte bara i form av design och vidareutveckling. Danish Agro har ingått ett avtal om marknadsföring på nätet, så att Novicell fortsätter att fungera som sparringspartner och utmanar vidare marknadsföring och nätaffärer.

Vill du höra mer om lösningen?

Kontakta mig och hör mer om lösningen för Danish Agro