NATUREN I FOKUS

Danmarks Naturfredningsforening

Ny digital plattform med mer än 100 underhemsidor och hantering av 120 000 aktiva medlemmar

Uppgiften

 Med lokalavdelningar över hela landet, massor av årliga evenemang och mer än 120 000 aktiva medlemmar kom Danmarks Naturfredningsforening till Novicell med önskan om en ny integrerad digital plattform. Den nya plattformen skulle både visuellt och tekniskt länka mer än 100 webbplatser tillsammans med föreningens huvudsida, dn.dk.

Målet

Målet för Danmarks Naturfredningsforening var därför en komplett makeover och en gemensam ny modern backend, där artiklar och evenemang kommer mer in i bilden, och där medlemmar och potentiella medlemmar stod i fokus i frontend. Den nya plattformen bör vara skalbar, så att föreningen i stor utsträckning skulle kunna utveckla nya underhemsidor, kampanjer och annat utifrån flexibla mallar.

Det bestod av samarbetet

Workshop

Målet var att lösningen framför allt skulle stödja föreningens KPI:er. Vägen framåt var en introduktionsworkshop, med fokus på målgrupp, teknik, önskemål och behov.

Turmodul

Med över 1000 resor och evenemang om året behövde Danmarks Naturfredningsforening enkelt kunna skapa nya evenemang och synkronisera dem mellan lokala avdelningar.

Volym

Mer än 100 undersidor för lokala avdelningar och kampanjhemsidor ingick i samarbetet. Systemet är uppbyggt så att Danmarks Naturfredningsforening snabbt kan skapa nya hemsidor för mindre kampanjer.

100+ lokala filialer och kampanjhemsidor

En av huvudpunkterna i uppdraget för Danmarks Naturfredningsforening var från början att få föreningens många lokalavdelningar att fungera i det nya upplägget. Det innebar dels en sanering av innehållet, där alla lokal- och kampanjsidor sorterades från varandra och från huvudsidan för att göra strukturen mer hanterbar från webbredaktörerna. Samtidigt fick allt innehåll fungera över de olika lokala sidorna, vilket krävde en stor del av kategorisering och taggning av artiklar, bilder, kampanjer med mera.

För att involvera många lokala föreningar utbildades över 100 frivilliga webbredaktörer. De frivilliga har vid flera tillfällen gett feedback under utvecklingen av den nya Umbraco plattformen.

Flexibel modulstruktur

Danmarks Naturfredningsforening är en kampanjorganisation, så det är en stor fördel för de med ett agilt system med stort självbestämmande. Kort efter lanseringen gjorde föreningen själva kampanjhemsidan Nej till mikroplast i naturen – en idé som uppstod utifrån dåvarande samhällsdebatt och som snabbt leddes från tanke till handling: Bara 3 dagar gick åt till att få upp hemsidan och kör med innehåll och design , vilket visar att den nya uppsättningen fungerar som den ska.

Novicell har varit en flexibel partner och har lyssnat på våra önskemål hela vägen. Det har i allmänhet varit en mycket positiv process och vi har verkligen fått vad vi var ute efter.

Allan Nyhus, IT-chef, Danmarks Naturskyddsförening

Responsiv redesign

Danmarks Naturfredningsforening ville ha ett sammanhängande visuell identitiet som underbygger föreningens KPI:er och ser till att de framstår som en trovärdig organisation.

Workshop

Vi höll ett inledande heldags workshop med föreningen, som avslöjade tekniska aspekter för den kommande hemsida, liksom vad varumärket riktning de var på väg mot.

Wireframes

Vi utvecklade wireframes för att säkerställa optimal UX på alla skärmstorlekar. De utgick från workshoppen och kravspecifikationen - med uppsatta KPI:er - från Danmarks Naturfredningsforening.

Slutlig webbdesign

I slutet av processen placerades färger, stil och ton över de tidigare förberedda wireframesen. De sista detaljerna finjusterades och identiteten synliggjordes och den slutliga designen utvecklades.

Oberoende kampanjhemsidor

Danmarks Naturfredningsforening behövde kunna informera om evenemang och kampanjer – utanför huvudhemsidan. De enskilda kampanjhemsidorna kan alltså stå för sig själva utan direkt koppling till huvudhemsidan, men med samma övergripande utformning.

Alla undersidor är byggda i grundmoduler från huvudhemsidan och det är möjligt för webbredaktörerna att göra enkla ändringar i t ex text- och bildinställningar.

Första spadtaget för dessa kampanjhemsidor var naturensdag.dk, affaldsindsamlingen.dk och danmarksnaturfond.dk.

 

Visuell identitet

Gemensam grund för stil och ton

Gorm Larsen och Zornig har ansvarat för en uppdaterad identitet för Danmarks Naturfredningsforening, men med primärt fokus på offline. Novicells designavdelning byggde vidare på typsnitt och färger, där vi lade till andra nödvändiga element i relation till en webbplats – till exempel ikoner, länkar, knappar, inmatningsfält mm.

 

Hantera sökningar och händelser

Den nya lösningen bygger ett ackumulerande sökindex, som innehåller data från alla undersidor och tjänster. Målet är att användaren kan göra sökningar och få resultat levererade över dn.dk, lokala föreningshemsidor, turnémodul, nyheter, butik, kampanjer m.m.

Sökfunktionen är uppbyggd så att när du är inne på en undersida och söker på t ex "vindkraftverk" så tittar sökfunktionen först på innehåll från aktuell avdelning och visar resultat härifrån först. Därefter kommer resultat från huvudsidan eller andra avdelningssidor med en tydlig indikation på att användaren är på väg till en annan plats.

Omfattande turmodul

Den danska Naturskydds har cirka 1000 resor eller händelser per år. De vill föra dem till ljus, så att användarna blir medvetna om vad lokalföreningarna gör - och fler danskar kommer ut i naturen. Händelser från lokala filialer dras in i en gemensam översikt på huvudsidan, och som med sökningar är de närmaste händelserna visas först, varefter input från närliggande städer kan kompletteras.

Logga in på vägen

Med den nya plattformen är Danmarks Naturfredningsforening rustad för en framtid där medlemsvärvningen sker digitalt snarare än per telefon. I förlängning av detta finns de två kommande tilläggen på ritbordet: Medlemsplattformen mit.dn med inloggningsfunktion och en makeover av webshopen som säljer olika produkter till natur- och miljöentusiaster – med medlemsrabatter och andra funktioner.

Fler sidvisningar per användare

Vi har lagt vikt vid att hålla människor på sidan – minska avvisningsfrekvensen och säkerställa fler sidvisningar. Det är därför viktigt att användaren får en upplevelse av att det alltid finns något nytt att göra eller klicka på. Vi har säkerställt detta genom två grepp:

Taggar: När du har läst en artikel om ett ämne finns det taggar längst ner på sidan. På så sätt kan du alltid klicka dig vidare till mer relevant innehåll. Om du till exempel läser en artikel om vindkraftverk kommer den att vara taggad med "energi", och efter artikeln kommer du därför enkelt att kunna klicka dig vidare till fler artiklar om energi.

Uppmaningsknappar: De gula knapparna visas på alla sidor. Om du till exempel har läst ett porträtt av en av föreningens volontärentusiaster så möts du av knappen "Bli volontär".

Besök Danmarks Naturfredningsforening

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om lösningen för Danmarks Naturfredningsforening är du välkommen att kontakta mig.