Ege Carpets

Ny hemsida designad för att inspirera och skapa drömmar – och för att göra det enkelt för kunder att handla med Ege Carpets

Vackra mattor för en hållbar framtid

I mer än 80 år har det danska företaget Ege Carpets levererat kvalitetsmattor till byggnader över hela världen. Idag är Ege Carpets en av Europas största tillverkare av kvalitetsmattor, och säljer mattor till främst hotell, kontorsbyggnader, butiker, köpcentrum och institutioner.

Ege Carpets vill designa vackra mattor för en hållbar framtid. Estetik, hög kvalitet och hållbarhet var därför nyckelord för projektet när Ege Carpets bestämde sig för att skapa en ny hemsida 2019. De valde Novicell för att hjälpa till med denna uppgift – från förstudeie och design till backend och frontend – och resultatet är www.egecarpets.com.

Visuellt intresserade målgrupper

Ege Carpets målgrupp är främst B2B, med bland annat arkitekter, designers, hotellchefer och mattmontörer. Dessa visuellt orienterade målgrupper har till uppgift att se till att ett rum ser inbjudande ut och en matta spelar en betydande roll i detta. En nyckeluppgift för Ege Carpets hemsida är därför att inspirera och skapa drömmar – det är krävande både ur ett visuellt och designmässigt perspektiv. Glädjande är dock att hemsidans exklusiva utseende är en av de saker som Ege Carpets får mest positiv feedback på från kunderna.

Webbplatsens design är mycket visuellt med fullängdsfilmer och bilder. Dessutom kommer den uppmärksamma besökaren att märka designdetaljer, som att färgen på menyalternativen ändras och helt kollapsar längre ner på sajten. En tydlig navigering visar kunderna vägen till exakt den typ av byggnad de behöver inreda eller till mattan de är intresserade av.

En grundlig förstude visade på behovet av olika användarupplevelser

Processen startade med en grundlig förstudie, där insikterna la grunden till stora delar av webbplatsens struktur.

Kundbehov i centrum

Den nya hemsidan behövde ha kundens behov och sökbeteende i fokus och en viktig punkt var att lösningen såg till att Ege Carpets framstod som en källa för designinspiration och 'lätt att göra affärer med'. Resultaten av den preliminära analysen visade att Ege Carpets har två väldigt olika B2B-användartyper och båda måste tillgodoses på webbplatsen:

  • De som vill ha inspiration och förslag på mattsorter, mönster och färger till ett aktuellt projekt. Till exempel en arkitekt som inreder en kontorsbyggnad.
  • Den som behöver kunna beställa ett mattprov snabbt och effektivt, ladda ner specifikationer, få information om passning och känna att det är enkelt att handla av Ege Carpets.

Konsten att inleda en dialog med kunden

Den nya hemsidan behövde också göra det lättare för Ege Carpets att komma i kontakt med intresserade kunder. Vi gjorde ett intensivt arbete med att sätta upp hemsidan, konverteringsmotorn och integrationen med Ege Carpets Marketing Automation-system, HubSpot.

När potentiella kunder beställer ett mattprov eller laddar ner en e-bok eller fil med till exempel AutoCad-ritningar triggar detta ett meddelande till en Ege Carpets-medarbetare, som kan hjälpa kunden vidare i sitt val av matta. Det skapar en tidigare och bättre kontakt med nya, potentiella kunder.

 

'Med nya ege.dk har vi en visuellt vacker sida som våra kunder ger beröm för. Detta är viktigt för oss eftersom vi är ett designföretag som måste kunna inspirera. Samtidigt har vi gjort rätt integrationer till våra marknadsföringssystem så att vi nu kan hjälpa intresserade kunder tidigare i processen.'

Jan Magdal Poulsen, Group Marketing Director, EGE Group

Den kreativa upplevelsen på sajten

Det finns många möjligheter för webbesökare att få en närmare titt på en matta och skapa den vision som många kan tycka är svår: hur ser egentligen den här mattan ut på ett hotellrum eller i ett öppet kontorslandskap?

Förutom att kunna beställa gratis mattprover är det också möjligt att designa en matta själv, applicera olika färger i ett 3D-visualiseringsverktyg och se mattan i vilket rum som helst, som en lounge, ett museum eller ett hotell.

Grafiken är gjord så att användare kan se en närbild av mattorna när de rör musen över bilden. På så sätt kan webbesökaren se mattans struktur mer i detalj.

Resultat i toppklass

114%

ökning av antalet nya HubSpot-kontakter

203%

ökning av klick från organiska sökningar

Dynamicweb som CMS – med PIM och integrationer

Egecarpets.dk är gjord på en Dynamicweb-plattform. Det finns många fördelar med en Dynamicweb-lösning:

  • Goda möjligheter till snabb integration med underliggande affärssystem
  • Stort utbud av tilläggsmoduler som är färdiga att bygga ovanpå, t ex Dynamicwebs eget PIM-system (Product Information Management)
  • Bra för språkversioner samt hantering av flera webbplatser i samma lösning

Ege Carpets valde en Dynamicweb-lösning, som är byggd och designad till 100% efter Ege Carpets önskemål. På Dynamicweb-plattformen är det möjligt att använda fördefinierade mallar eller bygga lösningen från grunden beroende på behov och designkrav.

Lösningen är byggd i Dynamicweb version 9.8 och är gjord med fyra språklager: engelska, danska, tyska och franska – med engelska som master.

3,500

masterprodukter

Ege Carpets valde även att använda Dynamicwebs PIM-system. Härifrån gjordes en integration till Ege Carpets affärssystem, Movex M3. Movex M3 innehåller den mest grundläggande produktstamdatan, som sedan överförs till PIM-systemet, där de drygt 3 500 masterprodukterna berikas med ytterligare data såsom produktbeskrivningar, typ av mattunderlag etc.

En speciell logik utvecklades i överföringen av data från Movex M3 till PIM-systemet, så att endast önskade data dras över och resten måste berikas direkt i PIM-systemet.

Integration gjordes för Epos-systemet för platsannonser och, som nämnt, för Ege Carpets Marketing Automation System, HubSpot.

I videon berättar Janis Pilgaard, Digital Manager på Ege Carpets, om hemsidan:

 

Vill du veta hur vi kan hjälpa ditt företag?

Kontakta oss