STABIL PRESTANDA MED LIVEUPPDATERADE PRODUKTER OCH PRISER

Europcar

Europcar är Danmarks största biluthyrning med 34 % marknadsandel och 40 kontor över hela landet. Företaget är känt av alla européer och Europcar i Danmark täcker även undervarumärken som PS Biludlejning, driveon.net, TaxFreeCars och BookCar.

Europcar-användare ska kunna boka den bil som passar just deras behov – och det ska ske snabbt och smidigt trots de många val det kräver på vägen.

Bokningssystemet på europcar.dk måste hantera särskilda specifikationer och ålderskrav för mer än 7 000 personbilar, skåpbilar och lastbilar i förhållande till lokala kontor. Priserna ska givetvis alltid uppdateras och Europcars B2B-kunder ska också ha sina egna, differentierade avtalsförhållanden.

116%

ökade omsättningen de senaste 3 månaderna (april-juni 2017) jämfört ,ed samma period föregående år.

2400000

i intäkter de första tolv månaderna – endast från webbplatsens första mikrohemsidor. Europcar förväntar sig en kraftig ökning av indexet när fler av dess B2B-kunder skaffar sina egna mikrohemsidor.

17%

ökad organisk trafik med betydligt fler nya användare (18%). Tillsammans med de positiva SEO-resultaten finns en stor nedgång i avvisningsfrekvensen (20%).

Årets Corporate Marketing-lösning

Novicells Dynamicweb team och Europcar fick priset i September 2017 som 'Corporate Marketing of the Year' lösningen. Priset delades ut av Dynamicweb vid deras Summit 2017.

Först och främst var det viktigt för oss att erbjuda både våra B2C- och B2B-kunder en professionell onlinetjänst som var i toppklass! Detta ska ske genom en användarupplevelse i topp samt en framgångsrik integration till vår bokningsmotor och CRM-system. Vi har fått det med den nya lösningen! Det var också viktigt att hemsidans visuella identitet var i linje med vårt moderbolag – utan att kompromissa med vår danska affärsmodell. Även internt har det dagliga arbetet med hemsidan blivit mer intuitivt och flexibelt. Till exempel kan vi nu enkelt sätta upp mikrohemsidor för våra största kunder, vilket har resulterat i en markant ökning av intäkterna för enskilda kunder.

Stine Dahl, Online Marketing Manager på Europcar.dk

En lösning - många webbplatser

De två undermärkena taxfreecars.dk och bookcar.dk körs på samma Dynamicweb-plattform som Europcar.dk – med samma mallar och integrationer, där bara designen är annorlunda. Malländringar och tekniska uppdateringar träder alltså i kraft på alla webbplatser och gör webbplatsunderhållet mycket enklare. Europcar har därför också valt att flytta webbplatsen driveon.net till samma plattform så snart som möjligt.

Europcar kan också enkelt skapa mikrohemsidor för sina stora kunder med unika priser, produkter och bokningsmiljö. Här upplever företaget en markant ökning av intäkterna.

Användarvänligt bokningsflöde

Det har varit viktigt med en användarvänlighet som är på topp, med ett klart förbättrat bokningsflöde. Användaren väljer själv om han/hon vill boka via inloggning, manuellt med all data eller via snabbokning. Europcar kan nu även erbjuda ytterligare erbjudanden som en del av bokningsflödet.

Den nya plattformen säkerställer korrekt uppdaterade webshopdata via nära integration med Carla som är Europcar.dk ERP-system för bokning och finans. Lösningen är också integrerad med företagets CRM-system.

Se filtrering av biltyper

Integration til ERP og CRM

Den nye platform sikrer korrekt opdateret webshopdata via tæt integration til CARLA, der er Europcar.dk’s erp-system. Løsningen er desuden integreret til virksomhedens CRM-system.

Dynamicweb Platform

Kunden ville ha en ny, användarvänlig och självklart fullt responsiv plattform med samma identitet som internationella Europcar.com.

Angular

Bokningen görs med Angular för optimal prestanda och avancerad sökning. Webbplatsen visar således produktdata redan i sökresultatet, utan att användaren behöver klicka.

Har du frågor om lösningen?

Skicka mig ett mail så svarar jag på eventuella frågor om Europcars digitala plattform.