DIGITAL STRATEGI, INTERNATIONELL SEO OCH ONLINEANNONSERING

Excedo

Bygga synlighet online runt om i världen

Den nya digitala, B2B-språkinlärningsplattformen Excedo lanserades i februari 2019. Målet med plattformen är att hjälpa individer att höja sin kompetens och förbättra sina karriärmöjligheter samt att hjälpa företag att förbättra sin förmåga att arbeta på internationella marknader. 

Excedo grundades i samarbete med Nikkei Inc., en av de största oberoende affärsmediegrupperna i Asien, och The Financial Times. Novicell har varit Excedos digitala partner före, under och efter plattformslanseringen. 

Att få medvetenhet online

Trots att Excedo hade investerare med starka globala varumärken började Excedo från början och behövde bygga upp varumärkesmedvetenhet såväl som en kundbas.

Som startup behövde Excedo en helt ny webbplats som skulle börja på en mycket grundläggande nivå och med tiden växa till en verkligt global lösning med avancerade funktioner som syftar till att generera nya affärer och informera potentiella kunder.

Som en onlineplattform var digital marknadsföring nyckeln till att generera nya affärer och potentiella kunder via webbplatsen och registreringar till evenemang. Reklam och synlighet var också högt prioriterade och behövde ständigt optimeras för att leverera trafik och försäljning.

Excedo ville ta sin produkt till den japanska marknaden som en pilot och rikta in sig på företag i den första fasen av verksamheten. För att nå dit arbetade de med Novicell för att bygga upp en onlinenärvaro och etablera en initial kundbas.

I samarbetet ingår:

Annonsering på nätet

Annonsering i Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, YouTube Advertising, Yahoo Japan promotional Ads och Twitter Ads för att öka varumärkesmedvetenheten och för att marknadsföra e-böcker, evenemang och webbseminarier.

Remarketing

Skapa remarketingflöden i respektive kanaler för att rikta in sig på engagerade webbplatsbesökare över alla kanaler och föra dem tillbaka till kundresan för att bli en konvertering.

Internationell SEO

Internationell SEO-strategi, innehållsöversättning och implementering av sökord på både den internationella sidan och den japanska sidan. 

Performance Management

Implementering av Google Analytics och Google Tag Manager för att spåra KPI:er och PI:er. De nödvändiga spårningspixlarna från tredje part implementeras också via Google Tag Manager. 

 

Solid Drupal Platform

Att omvandla varumärkesriktlinjer till en digital upplevelse som sedan implementerades i Drupal – ett licensfritt CMS med öppen källkod som är lätt att utöka och presterar riktigt bra på en global skala.

Lösning

Novicell implementerade en fullkanalsstrategi för att skapa en heltäckande integrerad onlinemarknadsföringsmix som passade Excedos övergripande affärsmål. Denna metodik har gett Excedo den bästa möjliga starten för att lansera sitt företag och lagt grunden för framtida digitala åtgärder när de påbörjar sin internationella expansion. 

Expertis över hela Europa

Vi arbetade mycket nära våra internationella utvecklingsteam i Danmark som hjälpte till att bygga upp Excedo-webbplatsen. 

 

Steg för ökad synlighet

I oktober, fyra månader före lanseringen av plattformen, höll Novicell en design- och användarupplevelseworkshop, som lade ramarna för att bygga en väl fungerande webbplats och globaliseringsstrategi. Utifrån detta gav Novicell rekommendationer för en systemarkitektur.

I december lanserades den internationella Drupal-webbplatsen, både på japanska och engelska. Nästan samtidigt började Novicell sätta upp marknadsföringskampanjer riktade mot utlänningar och japanska medborgare för att marknadsföra Excedos lanseringsevenemang i februari.

Under våren 2019 började vi köra flera kampanjer för att marknadsföra evenemang och produkter. 

24%

ökad organisk trafik till ny webbplats

96%

ökning av rankade sökord i Japan

1,909%

ökad synlighet

Internationell SEO

När man lanserar internationellt är korrekt översättning och lokalisering av marknadsföringskampanjer avgörande. Men för att bli framgångsrika måste kampanjerna också vara lämpliga för det kulturella sammanhanget. Alla annonser på YouTube, Twitter, LinkedIn, Google, Yahoo Japan och Facebook har grundligt konverterats till japanskt sätt att uttrycka sig för att marknadsföra Excedo och engagera målgruppen fullt ut.

Novicells internationella SEO-arbete för Excedo inkluderar:

  • Sökordsanalys
  • Marknadsundersökning
  • Översättning
  • Genomförande

Digital stöttning av TV-reklam

Vi skapade också sökkampanjer på Google och Yahoo Japan för att komplettera Nikkeis nationella TV-reklam för Excedo som gick under Golden Week i Japan.

Resultat digital marknadsföring

Att fokusera på betald reklam ger tydliga resultat:

226%

ökning av klickfrekvensen

73%

minskning av den genomsnittliga kostnaden per klick

50%

ökning av visningsfrekvensen för YouTube-kampanjer

89%

minskning i kostnad per konvertering

Novicell har utvecklat och implementerat effektiva internationella SEO-strategier för att hjälpa oss att öka vår webbplatstrafik och optimera ROI. De har också implementerat strategiska marknadsföringskampanjer för sökmotorer på flera kanaler och tillhandahållit analys och rekommendationer för att driva konverteringar. 

Jag är mycket nöjd med kvaliteten på deras digitala marknadsföringstjänster och samarbetssätt. Jag är tacksam för deras expertis och engagemang. 

Sayaka Soma, Digital Marketing Manager, Excedo 

Nästa steg

Exedo kommer att lanseras i Mexiko nästa gång. Novicell kommer snart att påbörja en internationell SEO-aktivitet så att den spanska webbplatsen är optimerad för lansering.

Vill du veta hur vi kan hjälpa ditt företag?

 Kontakta oss för att ta reda på hur vi kan hjälpa dig att får ditt företag att växa.