GRÖNLANDS OFFICIELLA FÖNSTER TILL VÄRLDEN

Greenland.com

Ny Umbracoversion för Grönlands största resesajt

Greenland.com är Grönlands största resesajt. På webbplatsen kan turister hitta information om Grönlands kultur och natur, och de kan använda den för att planera sitt besök.

Tidigare hade hemsidan vunnit en rad internationella priser och förväntningarna på den nya versionen var stora.

 

Ambitiösa mål för användarbeteende

Visit Greenland letade efter en modernare och visuellt mer engagerande webbplats. En webbsida som var designad på ett sådant sätt att den lämnade gott om plats för de många imponerande bilderna som är så viktiga för en upplevelse- och resesida.

Mer markant var dock målet med den nya versionen att gå bort från ren marknadsföring och istället skapa en sajt som uppmuntrade till ökade konverteringar bland användarna.

Affärsmodellen bygger bland annat på att spåra trafiken som webbplatsen skickar till externa reseleverantörer.

 

Vi är mycket nöjda med resultatet. Vårt mål var att förenkla hemsidan, att göra designen mindre rörig och att göra foton mer framträdande. Vi ville också ha tydligare ”call-to-actions” i anslutning till artiklarna på sajten. Vi har fått mycket positiv feedback från operatörer och turister och min egen bedömning är att sajten presterar betydligt bättre än den gamla versionen. 

Anders Stenbakken, VD, Visit Greenland

Mobile first

Enligt Visit Greenland gör majoriteten av användare som letar efter sitt nästa resmål det via mobila plattformar. Som ett resultat är webbplatsen optimerad för smartphones och surfplattor.

– Det är avgörande att webbplatsen fungerar optimalt, oavsett om den visas på en mobil, en iPad eller en dator, säger Ella Grødem, onlineprojektledare på Visit Greenland.

Tre nya funktioner

Interaktiva stadskartor som sorterar upplevelser, hotell etc.

Responsiv backend gör det möjligt för webbansvariga att redigera från en surfplatta.

Flytande navigering till vänster ger bättre användbarhet på långa sidor Umbraco ger flexibilitet

Umbraco ger flexibilitet

De personer som är ansvariga för att hålla Greenland.com uppdaterad tycker att redigeringsalternativen för den nya versionen ger dem stor flexibilitet. Det är enkelt att kombinera de olika elementen efter behov och direkt via redigeringsgränssnittet.

Ella Grødem uppskattar de nya möjligheterna när man skapar innehåll:

 

 – Vi har nu en enklare layout med korta artiklar som berättar varför du ska uppleva en given destination eller aktivitet, och citat från turister som har besökt sajterna. Det här sättet att kommunicera med turister är mer inspirerande, pålitligt och kraftfullt.

 Målgruppen är dock inte bara turister. Lösningen består av tre sajter i en: den officiella turistsajten Greenland.com, en företags B2B-sajt och ett mediearkiv för Visit Greenlands partners.

Vill du veta mer om lösningen?

Jag tar gärna ett samtal.