NY PLATTFORM FÖR ILVA OCH IDEmøbler

IDdesign

 

Danmarks största återförsäljare av möbler och inredning, IDdesign, valde Novicell som sin digitala partner i början av 2017. Koncernen – som står bakom ILVA och IDEmøbler – såg en stor outnyttjad tillväxtpotential i att bryta ner barriären mellan de fysiska butikerna och den digitala närvaron.

Novicell fick i uppdrag se över IDdesign totala e-handelslösning med en ny plattform för bolagets två kedjor, ILVA och IDEmøbler, som en del av en ny, ambitiös digital strategi. Strategin kommer att befästa IDdesign position som Danmarks ledande återförsäljare inom inredning.

Nästa generations e-handelslösning

Novicell har levererat en flexibel och skräddarsydd Umbraco-lösning, som kommer att växa verksamheten här och nu – men också säkerställa att koncernen är "bäst i klassen" under många år framöver. Följande parametrar har varit avgörande för valet av arkitektur och teknik:

Flexibilitet

Stabilitet och robusthet

Stabilitet och robusthet

Utbredd teknik

Och resultatet är en högpresterande och snabb e-handelsplattform för IDdesign, där det nya e-handelsramverket levererar precis den funktionalitet gruppen behöver – varken mer eller mindre. Koncernen kan återanvända kärnfunktionalitet, men behåller samtidigt den unika affärslogik som de enskilda varumärkena har byggt upp under flera år.

Fler konverteringar

Kort efter lanseringen skapade den nya lösningen goda resultat:

97%

ökning av konverteringsgrade

91%

fler transaktioner totalt

26%

ökade intäkter

(resultat för IDEmøbler under perioden april och maj 2018 jämfört med samma period året innan)

Intelligent produktfiltrering och sökning

Filtreringen på de olika hemsidorna har lyfts till en ny nivå, vilket är en allt viktigare parameter för konverteringsgrad och totala onlineintäkter. Och med "sök medan du skriver" och blixtsnabb svarstid säkerställer den nya lösningen förbättrad produktsurfning för användaren. Det är avgörande med 600 000 unika produktvarianter per hemsida. Konstruktion och kategorisering av hela produktstrukturen kontrolleras till 100 % av IDdesign. Kategoriseringar från deras eget affärssystem överförs till Umbraco, där de läser in dem i nya kategorier.

En produkt från affärssystemet kan förekomma i flera olika kategorier: En soffa kan alltså vara både en "soffa", en "schäslong" och en "hörnsoffa" och därmed förekomma i flera kategorier och sökningar i fronten. Samtidigt kan gruppen skapa nya kategorier, som innehåller en rad produkter – t ex stjärnor, tomtar samlade under kategorin "Julpynt".

Allt detta möjliggör en skräddarsydd menystruktur på hemsidan, som är helt oberoende av kategoriseringen i ERP-katalogen. Webbmastern upplever alltså stor flexibilitet och kan utan problem (och helt utanför ERP) skapa menypunkter för speciella kampanjer, högtider eller liknande och på så sätt säkerställa ett dynamiskt uttryck på hemsidan.

Varianter och paket håller koll på produkterna

De många nya produktvarianterna ställer också stora krav på prestanda inom plattform och arkitektur. Detta säkerställs bl.a. med de två funktionerna varianter och paket.

Paket består av flera produkter ur katalogen, som IDdesign själva kan sätta ihop - t ex för ett helt hyllsystem bestående av lådor, skåp, dörrar etc. Dessutom ger varianterna en bra användarupplevelse, eftersom användaren under den enskilda produkten (eller paket) kan bläddra mellan t ex olika färger.

I stället för sex likadana produkter i olika färger ligger nu alla alternativ i den enskilda produkten – som varianter – vilket underlättar processen både bakom och framför skärmen.

Att hantera varianter ger även redaktörer möjlighet att skräddarsy innehåll för specifika högtider – till exempel genom att visa alla röda varianter fram till jul eller de gula fram till påsk. Tillsammans med en flexibel menystruktur har IDdesign stora friheter att aktivera sin stora produktkatalog.

Anpassade tillägg

Den nya lösningen stöder även click and collect, som redan är implementerat i vissa butiker, samt en skräddarsydd konfiguratormodul, där kunden kan "bygga" sin produkt själv. Modulen innehåller även mix och match, så att kunden kan sätta ihop ett set med t ex matbord och stolar utifrån sina egna önskemål.

En kund med stora ambitioner

Våra två kedjor har stora ambitioner för den nya lösningen. Och det innebär bland annat att den ibland måste kunna hantera tiotusentals samtidiga användare. Här har Novicell djup kunskap bland annat från arbetet med Power.dk – det är sådana erfarenheter som ger sinnesfrid när man inleder ett samarbete med en nya partner.

Michael Christiansen, VD, IDdesign

Flexibla innehållsmoduler

De nya lösningarna för ILVA och IDEmøbler är gjorda med en lätt redigerbar struktur.

Backend består av dynamiskt innehåll som redigeras i ”drag-and-drop” innehållsblock. Du kan till exempel skala och flytta runt varje block direkt i Umbraco-rutnätet. Dessutom låter specialmodulen dig lägga till:

  • Bild eller färgbakgrund
  • Rubriker
  • Body text
  • Prisskyltar
  • Former och figurer

Det innebär stor flexibilitet och frihet för de lokala innehållsredaktörerna, som hela tiden fyller sidorna med innehåll och kampanjer. Och du kan lägga element på en bild direkt i backend. På så sätt slipper du grafiskt arbete när exempelvis ett pris ska uppdateras.

Prestanda, prestanda, prestanda​

Samarbetet bygger på en helhetslösning och konsulter från flera olika avdelningar inom Novicell fokuserar på att lösningen ska vara snabb, stabil och flexibel.

Integration

Lösningen är tätt integrerad med affärssystemet AX och hela produktkatalogen kan uppdateras på 5 minuter utan avbrott.

Komponenter

Alla komponenter som tar emot/sänder data är oberoende och kan fritt ersättas - t ex CMS eller kö-, cache- och sökmjukvara

Produkthantering

600 000 unika produktvarianter har blixtsnabb filtrering/sökning.

Komponentprogramvara

De nya webbplatserna för ILVA och IDEmøbler är en del av en e-handelslösning från Novicell. E-handelslösning består av ett antal komponenter, var och en med sin egen roll i helhetslösningen. En komponent definierar köpflödet, en annan köpfunktionen, en tredje är sökfunktionen och så vidare.

Syftet med att utveckla på detta sätt är att lösningen kan vara modulär utan att de enskilda komponenterna byggs ihop, utan i stället bara pratar med varandra. Det vill säga att alla komponenter i lösning kan ersättas med komponenter som har liknande roller. Det säkrar lösningen för framtiden och skapar hög flexibilitet både i valet av mjukvara, men också för hur en komponent ska lösa en uppgift.

Smart serverinstallation säkerställer stabilitet och prestanda

Horisontellt skalbara processer förhindrar överbelastning av lösningens kärnfunktioner. Detta görs genom att serveruppsättningen fördelar uppgifter mellan ett antal servrar snarare än en stor server betyder två saker för IDdesigns nya lösning:

Å ena sidan förhindrar det att systemet kraschar när en server uppdateras eller behöver startas om, eftersom uppgifterna fördelas mellan de andra servrarna automatiskt.

Samtidigt säkerställer installationen att fler servrar och mer serverkapacitet kan distribueras för att hantera stora tryck på Black Friday eller andra högaktivitetsevenemang. Alltså fungerar hela lösningen snabbt även med väldigt många samtidiga användare.

Med den nya plattformen kan Danmarks största inredningskedja uppdatera hela produktkatalogen på mindre än 5 minuter – helt utan avbrott!

Teknisk setup:

  • CMS: Umbraco 7
  • ERP-system: AX 2012
  • Byggt på Microsoft platform: SQL-server 2016
  • 2 stk. HA proxy som loadbalancer
  • 3 stk. Microsoft Windows 2012 webservere
  • 3 stk. Windows servicemaskiner, som alle kører:
    • RabbitMQ (køsystem)
    • Elasticsearch 5 (søgemotor og produktinformationer)
    • Redis 3 (caching og kurv-funktionalitet)
  • 1 stk. task server, som eksekverer på microservices for:
    • Produktkatalog
    • Ordrer
    • Email

Teknisk inställning:

  • CMS: Umbraco 7
  • ERP-system: AX 2012
  • Byggd på Microsoft-plattform: SQL Server 2016
  • 2 st. HA proxy som lastbalanserare
  • 3 bitar. Microsoft Windows 2012 webbservrar
  • 3 bitar. Windows-tjänstmaskiner som alla kör:
    • RabbitMQ (kösystem)
    • Elasticsearch 5 (sökmotor och produktinformation)
    • Redis 3 (caching och korgfunktioner)
  • 1 del. uppgiftsserver, som körs på mikrotjänster för:
    • Produktkatalog
    • Order
    • E-post

Vill du veta mer om lösningen för IDdesign?

Kontakta mig slutligen om du är nyfiken på att höra mer om IDdesigns lösning, Novicells e-handelsramverk eller något annat.