Ifös FAQ-sektion

Innehåll anpassat efter kundernas sökningar skapar ökad synlighet i Norden

Sedan 1976 har Ifö sålt kvalitetsprodukter med djup respekt för de nordiska traditionerna och med naturen som inspiration. Ifö ingår i Geberit Group som är marknadsledande inom sanitetsprodukter i Europa.

Högre synlighet genom en omfattande FAQ

Ifö hade en önskan om att få en ökad synlighet i de frågor för sanitetsprodukter som finns på marknaden i de nordiska länderna (Danmark, Norge, Sverige, Finland och Litauen). Detta bör göras som en förlängning av deras befintliga FAQ. Det bör gå från en enda sida till en serie artiklar.

Med en FAQ-sektion kommer Ifö att nå konsumenterna ännu bredare och hjälpa till med frågorna och utmaningarna kring badrumsprodukter. En FAQ-sektion kommer också att bidra med en högre servicenivå både till sina nuvarande kunder, och nya kunder som behöver vägledning och kanske inte har kunskap om Ifö i förväg.  

 

 

Samarbetet bestod av

Strategisk contentplanlægning

Udarbejdelse af søgeordsanalyse og dialog med kundeservice.  

Innehåll

Produktion av 15 artiklar. Anpassad för både kunder och Google.

Olika versioner för alla länder

Artiklarna är skräddarsydda för att passa de olika ländernas marknader. (DK / SE / NO / FI / LT)

Bra analys leder till resultat 

FAQ:en skulle användas på fem marknader, så det första steget i utvidnning av innehåll var en grundlig marknadsanalys av de frågor som användarna gör i de fem ländernas sökmotorer; Danmark, Norge, Sverige, Finland och Litauen. 

Med en tydlig internationell SEO-strategi förberedde Novicell fem grundliga sökordsanalyser med lokalt fokus. Här tittade vi på skillnaderna i frågor och nyckelord i de fem länderna och hur de kunde kombineras i några vanliga artiklar. 

Sedan implementeringen på Ifö.dk sommaren 2020 har utvecklingen i synlig och trafik varit tydlig:

146.000

Fler exponeringar i Google

325

Från 10 till 325 sökord i topp 3

1.370%

Mer organisk trafik till FAQ-sektionen

Goda resultat uppnås genom ett nära samarbete

En central del för att kunna nå goda resultat är ett gott samarbete. Vi vet att de som känner sina kunder bäst är företagen själva. Därför involverar vi alltid de personer som känner slutkunden bäst. På Ifö var det självklart att involvera deras kundtjänst, som vet vilka frågor som konsumenterna ofta har.

Efter ett grundligt sökordsarbete kunde de vanligaste frågorna delas in i olika kategorier. Efter detta började arbetet med att skriva texter som kunde ge svaren på frågorna och resultaten från sökordsanalysen.

Texterna skrevs först på engelska och översattes sedan till de enskilda länderna utifrån de individuella sökordsanalyserna.

Klättra till toppen på Google

Förutom topprankningar i Google är det också möjligt att ranka i en Featured Snippet. Det är små textavsnitt som visas högst upp i Googles sökresultat. Fördelen är att snabbt svara på frågan användaren har. 

Featured Snippets är viktiga i SEO-arbetet eftersom de bidrar till en förmåga att dra fler klick från organiska sökningar utan högre ranking i Google. Featured Snippets kallas bland SEO-experter för Position Zero, eftersom resultatet visas ovanför den traditionella position 1. 

Novicell hade stort fokus på att texterna skrivna för Ifös FAQ-sektion skulle ranka på Position Zero– både för att få in mer organisk trafik, men också för att öka trovärdigheten och lojalitet genom en bra ranking i Google.

Här kunde vi snabbt mäta riktigt positiva resultat:

20

Synlighet på tjugo Feature Snippets

En strategi som skapar resultat

Genom en stor, gemensam och samordnad satsning mellan Novicell och Ifö har Ifö fått en helt ny FAQ-sektion med resultat över förväntan. 

Utöver de de insatser som görs av våra SEO-specialister har en långsiktig strategi gjorts. Strategin, SEO-arbetet och samarbetet är grundläggande för att nå resultat, som vi förväntar oss kommer att fortsätta växa med den långsiktiga strategin som bygger på löpande uppdateringar och nytt innehåll på FAQ-sektionen. 

Om du själv är nyfiken på Ifös FAQ-sektion kan du besöka deras danska hemsida här.

”Samarbetet med Novicell var löpte på perfekt, där de visade en god förståelse för våra behov och utmaningar. Ärligt talat var det en lite tung process att komma i gång, då det var mycket intern personal och inte minst länder som behövde samordnas och beaktas. Men det finns inget mer givande än när man kan rapportera bättre och bättre resultat månad efter månad efter implementering, och att alla från marknadsföring, kundservice och ledning ser uppskattande på den gemensamma insatsen och dess fördelar.”

- Franciska Andersen, Online Marketing Manager, Nordic Marketing

Vill du veta mer om lösningen på Ifös FAQ-universum?

Vill du veta mer om SEO, copywriting eller om samarbetet med Ifö, vänligen kontakta mig.