SEGMENTERING, KAMPANJHANTERING & AFFÄRSINTELLIGENS

Molslinjen

Lösning för snabb och kraftfull kundanalys direkt i datalagret

 

Data som skapar affärsutveckling

Molslinjen kom till Novicell med en önskan om att kommunicera mer personaliserat med sina tre miljoner årliga passagerare på Kattegattsträckan. Denna önskan omfattade kundtjänstinformation rörande den köpta produkten och själva färjeöverfarten, men ännu viktigare möjligheten att marknadsföra biljetter och specialerbjudanden till rätt kunder vid rätt tidpunkt baserat på personlig data och kunskap om varje kund. Dessutom ville Molslinjen bättre förstå sina kunder med hjälp av BI och analys.

Idag täcker lösningen även Molslinjens nya linjer till Bornholm, Samsø, Langeland, Als och Fanø.

Dataprojektets mål

Ökad försäljning per transaktion

Ökad frekvens av kundresor

Ökad kundnöjdhet och högre lojalitet

Ökat livstidsvärde per kund

Snabbare och mer exakt kommunikation med kunder

Kundinsikt och marknadsföringsautomation baserad på solid data​

Med denna lösning kan Molslinjen enkelt skapa kampanjsegmentering i CRM baserat på kundspecifik data som köpta biljetter, gjorda resor, passagerare, fordon, onlinebeteende, syfte med resor mm.

Baserat på data har Molslinjen tillsammans med Novicells business intelligence-avdelning byggt en avancerad marketing automation-motor och datalager för BI och analys.

Med motorn kan Molslinjen använda segmenteringsdata och skapa kampanjer riktade mot gäster utifrån geografi, anpassade efter kundernas resmönster, semestrar, väder, konserters start- och sluttider m.m.

Vi har nu skapat en stark datadriven affärsutveckling för att stärka vår försäljning och kundlojalitet. Samtidigt har det gett oss en klart förbättrad dialog med kunderna och därmed en möjlighet att göra dem ännu mer nöjda.

 - Jesper Skovgaard, kommersiell direktör, Molslinjen

Data är lösningen

Novicell tillhandahåller ett dataprojekt som samlar in och strukturerar kunddata i ett datalager. Det nya datalagret består av en serie tabeller som slår samman data och förbereder den för beräkningsmodeller för att ge uppdaterade kundinsikter.

Med denna struktur går det snabbt och enkelt för Molslinjen att göra kundanalyser direkt i datalagret och extrahera segment till riktade kampanjer.

Etablering av datalager 

(MS SQL Server)

Avancerad marknadsföringsautomationsmotor

Integrationer mot t.ex. CRM-dialogverktyg och gästnöjdhetsundersökningar

Kundanalys i t ex Power BI med full tillgång till datalagret, vilket gör att Molslinjen kan bearbeta data, skapa beräkningsmodeller och sätta upp rapporter.

Kampanjer mot utvalda segment

Molslinjen hade redan ett business intelligence-upplägg för övergripande redovisningsrapporter, men det var svårt att använda för att utveckla verksamheten. Med Novicells lösning har vår kunddata verkligen kommit till användning för analys hos den kommersiella avdelningen.

Molslinjen

Molslinjen bedriver färjetrafik mellan Jylland och Själland i Danmark för både privata och kommersiella operatörer. Deras färjor seglar fram och tillbaka mellan Aarhus-Odden och Ebeltoft-Odden, och de tre superfärjorna är bland de största katamaranfärjorna i världen.

Superfärjorna kan ta upp till 1 000 passagerare, 417 personbilar och 60 motorcyklar, samt lasta husvagnar, bussar och upp till 30 lastbilar på en korsning.

Från 2017 tog Molslinjen över Bornholms segling med linjerna Rønne-Ystad, Rønne-Køge och Rønne-Sassnitz.

Senare under 2017 tog Molslinjen även över resterande linjer från Danske Ferries. Idag seglar Molslinjen även Fanlinjen, Al-linjen, Samslinjen och Langelandslinjen. Det gör Molslinjen till det största inrikesfärjerederiet i Danmark.

8,000,000

årliga passagerare

24

dagliga avgångar

1,178,000

personbilar som transporteras årligen

Vill du veta mer om lösningen för Molslinjen? Kontakta mig för mer information