ODENSE MARCIPAN

Ny responsiv webbshop

Ny onlinebutik för Odense Marcipan med fokus på konsumenterna

Odense Marcipan grundades 1909 och är nu världens ledande tillverkare av marsipan och marsipanrelaterade produkter.

Företaget har under lång tid haft ett stort antal besökare på sin webbplats, med över två miljoner besök om året - särskilt tack vare den omfattande receptdatabasen som lockar stora volymer kunder.

Odense Marcipan har också en ambitiös profil på sociala medier och har byggt upp en Facebooksida med nästan 60 000 följare. Via Instagram presenterar företaget sin passion för sötsaker med användarengagerat innehåll. De har också ett nära samarbete med ett antal bloggare.

Odense Marcipan vill fortsätta sin nära relation med användarna, varför Novicell lanserade en helt ny Odense Marcipan onlinebutik på Umbraco/uCommerce-plattformen.

En butik med flera möjligheter

Syftet med den nya webbutiken var att komma ännu närmare konsumenterna genom att sälja de populära produkterna direkt till kunden. Odense Marcipan använder sloganen 'We make delicious easy), vilket också är tydligt i onlinebutikens användarvänliga design.

Butiken säljer bland annat produkter som inte har någon distribution för dagligvaruhandeln, och vill ligga i framkant när det kommer till att testa nya produkter. Långsiktigt siktar företaget på att erbjuda unika förpackningslösningar med råvaror, bakutrustning, dekorationer etc. och därmed vara den naturliga platsen för amatörkonditorn eller dessertentusiasten.

Butiken måste hjälpa till att positionera Odense Marcipan för både semiprofessionella konsumenter och amatörkonditorer, som vanligtvis handlar till jul och speciella tillfällen. Den ska inspirera till köp under hela året och måste därför vara enkel och smidiga att handla i. Genom mobilvänlig design, senaste teknologin inom konverteringsoptimering och genom en funktion som gör att du kan handla direkt från recept skapades en site i användarens smak. Jag har uppskattat den stora flexibiliteten i ett projekt där de flesta momenten var långt ifrån bestämda från början. Novicell har varit sparringspartner i en rad beslut. Med sin långa erfarenhet och affärsfokus har de varit ett viktigt stöd. Jag ser fram emot att utveckla konceptet längs vägen och att göra det i nära samarbete med Novicell.

Morten Rosenberg, Online Manager på Odense Marcipan

60 % från mobila enheter

Det är viktigt att möta kunden med en webbutik som fungerar på mobiler, surfplattor och desktop. 60 % av Odense Marcipans besökare kommer från mobila enheter, varför en responsiv onlinebutik är ett måste för att göra användarna nöjda.

Det första steget i processen var därför att göra den befintliga sajten responsiv med syftet att återanvända så mycket av den befintliga designen som möjligt. Detta innebar också en uppgradering av Umbraco-versionen.

Sedan började Novicell designa själva butiken, där det var väsentligt att trafiken till recepten utnyttjades så mycket som möjligt. Därför fokuserade Novicell sina ansträngningar på att skapa en lösning där kunderna fick lägga ingredienser i korgen direkt från receptets ingredienslista.

Slutligen hanterade Novicell integrationsbehoven till Odense Marcipans affärssystem och den externa logistikpartnern genom att implementera två gränssnitt.

Användartest

Butiken var redo för ett pilottest med Odense Marcipans anställda i mitten av oktober och har sedan dess användartestats bland Facebook-vänner. Detta undanröjade flera hinder och butiken var klar att lanseras i november.   

Intresserad av att lära dig mer om Umbraco?

Kontakta mig så kan jag informera om dina alternativ som Umbraco möjliggör