COMMERCE, KAMPANJER OCH INTEGRATION

Pilgrim

Ny skalbar e-handelsplattform för den danska smyckesjätten på den europeiska marknaden och digital marknadsföring.

 

När Pilgrim behövde skala upp verksamheten, och optimera den befintliga webbshopen, valde det danska smyckesmärket att bygga en helt ny hemsida.

För detta uppdrag valde Pilgrim Novicell som partner för design, front-end, back-end, drift och onlinemarknadsföring. Utgångspunkten för samarbetet var Pilgrims verksamhet och en skalbar lösning var ett av ledorden från start.

Med sex språkteam, nationella kampanjer, olika valutor, konsumentvillkor och mycket mer landade lösningen på en Dynamicweb-plattform med många integrationer som är användbara för en e-handelssajt som Pilgrims.

Webbutik

En framgångsrik e-handelslösning är hjärtat i den nya lösningen, som möjliggör både kampanjer och rabattkoder.

Annonsering på nätet

Marknadsföring online inkluderar kampanjer i sociala medier i Google Ads och via Google Shopping.

Shopify

Shopify var den självklara plattformen för Pilgrims e-handelslösning med språklager, integration med AX och hantering av stora datamängder.

Skalbar plattform med flera språklager

Tidigare hade Pilgrim bara en dansk butik, men med fler och fler utländska kunder var det vettigt att ha en sajt för den europeiska marknaden.

Istället för att bara ha domänen pilgrim.dk med engelskt innehåll har varje land nu sitt eget språklager inom pilgrim.net, /de, /uk, /se etc. Dessutom har domänen pilgrim.dk fortfarande danskt innehåll. Språklager är fördelaktiga då de har en positiv inverkan på SEO och sajtens synlighet i Googles sökresultat.

Attraktiv design

Den nya lösningen krävde också en innovativ design. Vår designavdelning lyssnade på Pilgrims önskemål och skapade ett stilrent, enkelt och visuellt tilltalande fromspråk som matchade med varumärkesidentiteten. Ett av tilläggen i den nya designen är en ”social wall” som är integrerad med Pilgrims Instagramkonto.

Integrera den senaste versionen av AX

Dynamic AX är ett affärssystem som pratar med produkttillgången i fysiska butiker. Det gör att Pilgrim löpande kan ändra sortimentet och hela tiden hålla webbshopen uppdaterad. Systemet gör körningar varje kväll och ser till att produkter och rabatter uppdateras.

Den senaste versionen av AX körs med en kanaldatabas, och det är genom denna som affärssystemet och sajten integreras med varandra. Databasen innehåller produkter, priser och rabatter.

Besök Pilgrims nya sajt

Samarbetet med Novicell har varit effektivt och produktivt från början. Novicells affärsmannaskap och agila inställning till projektet höjde vår digitala närvaro avsevärt. Intäkterna mer än fördubblades och integrationen med vårt affärssystem har lyft hela vår verksamhet. Vi ser fram emot framtida samarbeten.

Hjalde Markvad, IT-projektledare, Pilgrim

 

Kollektioner, kampanjer och rabatter

Precis som resten av modebranschen får Pilgrim ständigt slut på kollektioner i butiken. Det innebär ett kontinuerligt byte av sortimentet, vilket kräver webbshopsbyggande.

Dessutom kör Pilgrim kampanjer under hela året. Detta kan vara ändrade volymrabatter eller specialerbjudanden i samband med Mors dag eller andra evenemang. Därför är butiken byggd för att beräkna rabatter utifrån produkterna i kundens varukorg.

Marknadsföring online

Pilgrim kör sökkampanjer, displayannonser, Facebook-annonsering och YouTube-kampanjer tillsammans med insatser via Google Shopping i olika omfattning beroende på land.

Det betyder att våra onlinemarknadsföringskonsulter måste hålla tungan rätt i mun, eftersom kampanjerna kommer att leda till många olika sajter. Vi kommer också att se till att alla frågor oavsett land leder till specifika landssidor och språklager.

Förutom att sätta upp specifika kampanjer kommer vi med input och råd för att optimera nyhetsbrev, landningssidor, hemsida etc. Våra rekommendationer baseras alltid på konkrea data, som vi lägger särskild vikt vid konverteringsgrader och ordervärde.

 

Marknadsföring på nätet bär frukt

Att insatserna ger resultat går inte att ta miste på. Här är en sammanställning för november och december (inkl. Black Friday och julförsäljning) jämfört med samma period förra året.

29%

ökning av konverteringsfrekvensen

55%

nedgång i pris per klick (Google Ads)

95%

ökning av transaktioner

Vill du veta mer om Pilgrims' lösning?

Hör av dig om du är nyfiken på att veta mer