GOOGLE SHOPPING, SEO OCH DYNAMISK REMARKETING

Proshop

Danmarks största elektronikbutik utvecklar sin verksamhet med fokus internationell online marknadsföring

Proshop är en av Danmarks största nätbutiker med en årlig omsättning på över en miljard danska kronor. 3 000 kunder från sex olika länder handlar i Proshops nätbutiker – varje dag.

Företaget är en onlineåterförsäljare av elektronik för B2B och B2C och har 140 anställda. Novicell har varit Proshops digitala partner i över 20 år.

Marginaler driver verksamheten

Konkurrensen på elektronikmarknaden är högre än någonsin. Vinstmarginalerna är under konstant press och återförsäljare tjänar bara några få dollar per år för varje beställning som skickas. Det är därför avgörande att hela det "digitala maskinrummet" är exceptionellt effektivt.

Som det första steget i kundresan spelar digital marknadsföring en viktig roll. Annonsering och synlighet måste kontinuerligt optimeras för att leverera trafik och försäljning.

I samarbetet ingår bland annat

Google
Shopping

Produktspecifika sökannonser baserade på Google Shopping-flöde. Ökad synlighet ger högre konverteringsfrekvens.

Dynamisk remarketing

Riktade ansträngningar för att dra in tidigare besökare genom att exponera dem för produkter de tidigare visat intresse för. Och det fungerar!

Facebook dynamiska annonser

Proshops produkter marknadsförs till personer som har visat köpintresse.

Sökmotoroptimering

SEO-satsningen omfattar optimering av kategorisidor, produkter, teknisk SEO, länkbyggande och utbildning av interna medarbetare.

SEO-ansträngningar bar frukt

Proshop ville ha mer synlighet online. Baserat på data och insikter från nuvarande verksamhet och potential på marknaden har Novicell och Proshop sedan 2017 fokuserat på sökmotoroptimering (SEO). Elektronikbutiken hade betydande förbättringspotential då det tidigare varit lite fokus på SEO. Processen började med de lågt hängande frukterna och arbetade uppåt därifrån. Hittills har det nära SEO-samarbetet gett utmärkta resultat.

Utmaning

Den organiska trafiken var för låg på grund av dålig rankning hos sökmotorerna.

Novicells lösning

  • Revision av Proshops tekniska utmaningar och prioritering av arbetsuppgifter
  • Intern utbildning av anställda och råd för dem att följa
  • Introduktion av Novicell som en generell SEO-partner som ger nya input, till exempel nya Google-uppdateringar och åtgärder
  • Fördjupat månatligt SEO-arbete som inkluderade:
  • Sökordsanalys
  • Länkbygge
  • On-Page optimering
  • Tekniska SEO-kontroller
  • Internationell SEO över länder och språk
  • Övervakning i verktyg som Ahrefs, SEMRush och SearchMetrics.

59%

Ökning av intäkter

56%

Ökad trafik till webbplatsen

178%

ökad organisk synlighet

mellan 2017 och 2018 (från 14 676 till 40 868).

81%

ökad beräknad trafik

mellan 2017 och 2018 (från 122 882 till 222 736).

"Always-On" marknadsföring

- med automatiserade digitala kampanjer

Med 170 000+ produkter i många olika kategorier kräver Proshop en automatiserad installation eftersom de inte kan förfina och redigera texter på varje produkt.

Lösningen? Novicell får ett dataflöde från Proshop, som är berikat med beskrivande text och annan metadata i verktyget DataFeedWatch. Den optimerade produktdatan skickas sedan vidare till de olika dataflöden som ställer ut produkterna. Till exempel till Google Merchant Center, som matar Google Shopping.

Produktdata är berikad med:

  • Titlar
  • Kategorier
  • Tillgänglighet
  • Produktprioritering och produktgrupper med god marginal/täckning

Proshop har alltså ett stort 'Always-On'-kampanjupplägg över ett antal kanaler och länder via den automatiska databerikningen och feeds som ger levererar data till de olika försäljningskanalerna.

Kunden skall vara en bra affär – från första besöket

Proshop är först och främst en bra handlare och marknadsföringsinitiativ måste snabbt ha en direkt positiv avkastning. Det är inte vettigt att betala 600 :- för att driva en försäljning av en dyr smartphone om intäkterna bara utgör 100:-.  

Fokus ligger därför inte bara på "standard" mätvärden, såsom CTR (klickfrekvens), klick, intäkter, CPC (kostnad per klick) och ROAS (avkastning på annonsutgifter).

I samarbete med Proshop har Novicell bland annat tittat på täckningsbidrag och vinst, vilket gör att verklig vinst och ROI kan beräknas på de enskilda fokusområdena. Eftersom det finns olika täckningsbidrag för varje land och produktgrupp, ger det en mycket mer korrekt bild av den verkliga affärseffekten än intäkter och total ROAS.

Google Ads-resultat

Fokus på Google Ads, Google Shopping och dynamisk remarketing ger tydliga resultat:

18%

ökning av konverteringsgraden

33%

minskade klickpriser för CPC

117%

ökade onlineintäkter

160%

ökad vinst från Google Ads annonsering

under första halvåret 2018 (jämfört med 2017)

Internationell marknadsföring online

Utrullningen sker i takt med Proshops allmänna tillväxt i olika länder – och utgår alltid från var det funnits potential för goda affärer. Novicells marknadskonsulter hanterar nu följande marknader för Proshop:

Norge

Sverige

Tyskland

Österrike​

Finland

Polen

Vi har arbetat med Novicell i många år, och har fått stort värde av deras insikt i vår verksamhet och förmåga att ständigt utveckla och optimera vår onlinemarknadsföring.

Mikael Kolding, marknadschef på Proshop

Proshop vinner kategori för E-handelspriset (E-handelspris) 2019

På Novicell är vi stolta över våra kunder – speciellt när de är nominerade till två e-handelspriser, i konkurrens med 750 andra företag.

Proshop vann kategorin 'Bästa exportcase' och fick även en fin andraplats i kategorin 'Bästa B2C-företag med onlineomsättning över 50 miljoner DKK'.

Vi gratulerar Proshop till utmärkelsen!

Vill du veta hur vi kan hjälpa ditt företag?

Kontakta oss för att ta reda på hur vi kan använda SEO och onlineannonsering för att få ditt företag att växa.