2 DIGITALA PLATTFORMAR

Röda Korset

Digitala plattformar säkerställer ekonomiskt stöd och lojalitet bland volontärerna

Om Röda Korset

Röda Korset är en av Danmarks största medlemsorganisationer. Vi känner alla till deras stöd för internationella katastrofer och krigszoner samt deras omfattande arbete med second hand-butiker, besök av vänner och asylcenter inom Danmarks gränser.

Organisationen har 32 000 volontärer och mer än 200 lokalavdelningar, var och en med sin egen styrelse.

 

Utmaningen

Marknadsföringen av de stora internationella stödorganisationerna har intensifierats de senaste åren och privatpersoner kan nu även enkelt göra små insamlingar via sina egna nätverk och sociala medier. Samtidigt använder både offentliga och privata nätverk i allt högre grad volontärer som arbetskraft.

Det är därför avgörande att Röda Korset fortsätter att säkra ett brett stöd för sin organisation. Det gäller direkt ekonomiskt stöd, men likaså rekrytering och bibehållande av volontärer.

Lösningen är två skräddarsydda hemsidor

Novicell levererade två digitala plattformar till Röda Korset: rodekors.dk och mitrodekors.dk.

Organisationens övergripande varumärkeshemsida rodekors.dk berättar historien om Röda Korset. Samtidigt ska det vara så enkelt som möjligt för användaren att stötta organisationens projekt. Därför blev lösningen en stabil plattform med hög användarvänlighet och bra prestanda vid toppbelastningar.

Parallellt fungerar mitrodekors.dk som en portal för de 32 000 volontärerna i organisationen. Plattformen är ett socialt medium som skapar nätverk mellan volontärerna och upprätthåller deras lojalitet till organisationen.

De två webbplatserna är byggda i Drupal 8. De delar på en stor del av kodbasen, vilket dels sparar tid i utvecklingsprocessen då grundläggande funktionaliteter bara behöver skapas en gång, dels underlättar redaktörernas arbete med samma funktionalitet i båda ställena.

Fokus på donationer

Donationerna är existensgrunden för Röda Korset och nästan 200 000 danskar stödjer organisationen. Vissa ger ett månatligt bidrag, andra stödjer med ett engångsbelopp för en viss katastrof.

Donationsformulären har därför maximal synlighet och användarvänlighet.

Ett exempel på det är när användaren ökar donationsbeloppet visualiseras de extra pengarna (t ex mängden måltider eller filtar).

Redaktörer har också stor flexibilitet i gränssnittet och bygger enkelt unika donationsformulär för förstasidor och kampanjsidor. Via varianterna optimeras konverteringsgraden på de enskilda kampanjerna.

Blanketterna är integrerade i QuickPay, ERP (Axapta), CRM och SendGrid för en säker betalning.

Prova själv supportformuläret på rodekors.dk

Prøv selv støtteformularen på rodekors.dk

Butiker och första hjälpen kurser

Röda Korset har tre olika butiker med gemensamt kassa- och betalningsflöde. Till exempel rodekors.dk/skole/webshop, där elever och lärare kan hitta olika material för undervisning i grundskolan.

Lösningen innehåller även bokningsflöde för b2c- och b2b-användare, där de kan anmäla sig till organisationens populära första hjälpen-kurser. Detta görs via integration med kursledningssystemet DoCAS. Se rodekors.dk/forstehjaelp

 

Röda Korset nära dig

Webbplatsen innehåller en kartkomponent som redaktörer kan klistra in var de vill.

Översikterna visar platser från den automatiska importen (se avsnitt nedan), eller redaktörer kan alternativt ladda upp en fil med platserna.

Lokala enheter uppdateras automatiskt

Hemsidan kör avancerad dataimport i bakgrunden som hämtar information från ett Axapta affärssystem. Data är till exempel användare, avdelningar, platser, aktiviteter osv.

Baserat på importen skapar och uppdaterar lösningen automatiskt alla avdelningssidor och undersidor för varje avdelning.

Även om de unika sidorna skapas och uppdateras automatiskt, kan redaktörer fortfarande lägga till nytt innehåll på sidorna. På så sätt får varje avdelning en individuell onlinenärvaro.

Mitt Röda Kors: Portalen för volontärer

Mitrodekors.dk är avgörande för att bygga lojalitet och behålla de 32 000 volontärerna. Röda Korset använder portalen för att kommunicera med sina volontärer och skicka nyheter till dem.

Volontärerna kan följa specifika grupper och få senaste inlägg och kommentarer från utvalda grupper att visas i ett flöde eller skickas som ett e-postmeddelande. På så sätt är de alltid uppdaterade om sina intressen, såsom återvinning, familjenätverk eller integration.

Sociala medier skapar och underhåller nätverk

Volontärerna kan också skapa inlägg i grupperna (avdelningar, aktiviteter eller nätverk) och kommentera varandras inlägg. Till exempel med små inlägg om något som har hänt på deras avdelning eller genom att fråga de andra volontärerna om hjälp. Portalen fungerar därmed också som en sociala medier-plattform för volontärerna, som själva skapar nya nätverk inom lokalavdelningar eller för specifika intressen.

Portalen innehåller även en butik med varor som inte är tillgängliga för andra än volontärerna. Det är till exempel Röda Korsets varor eller skyltar till butiker.

Kurser via automatisk dataimport

Som på rodekors.dk importeras data automatiskt från ett affärssystem, t ex avdelningar, styrelsemedlemmar och lokala aktiviteter. Kurser importeras även för volontärer som vill bli läxhjälpare, vaktmästare mm.

Det mesta av innehållet ligger dock bakom inloggningen. Kontakta Novicell för en demo av Mitt Röda Kors.

Vill du veta mer om samarbetet med Röda Korset?

Hör av dig till mig och hör hur du utvecklar medlemsorganisationer i ett digitalt perspektiv