DANSKT CHOKLADFÖRETAG VIDTAR ÅTGÄRDER

Summerbird

Strategiska digitala marknadsföringsinsatser med fokus på PPC-annonsering som ger resultat

I samband med chokladföretaget Summerbird lanserade en ny webbutik valde de Novicell som strategisk partner för ett större onlinemarknadsföringssamarbete.

Syftet med samarbetet var att lyfta fram både företaget och produkter som det inte var säsong för genom ett riktat innehållsarbete på hemsidan och sociala medier – samtidigt som de många högtiderna under året med högt säljtryck bibehölls.

Samarbetet bestod av:

Synlighet

Den insats som behövs för att skapa mer synlighet i de digitala kanalerna – t.ex. Facebook, Instagram och Google Ads.

Data

Genom smart dataanvändning arbetade vi med etablerade målgrupper som exponerades för Summerbirds produkter under alla årstider.

PPC

Som något helt nytt fokuserade Summerbird på strategiskt PPC-arbete i de digitala kanalerna.

När vi lanserade vår nya webbutik i höstas ville vi försäkra oss om att det blev den försäljningsframgång vi planerade för. I detta sammanhang var det ganska naturligt för oss att blicka mot Novicell för att hitta en strategisk partner som samtidigt har kan kavla upp ärmarna och djupdyka i detaljer. Vi har inte tidigare jobbat särskilt mycket med Summerbirds närvaro på nätet, men vi kan redan nu se resultatet.

Pernille Gerner Gravesen, E-handelschef, Summerbird

Synlighet och smart användning av data

Summerbird säljer i första hand sina varor runt högtider: jul, alla hjärtans dag, mors dag, påsk etc. Men som en del av den nya satsningen behövde deras choklad vara "top of mind" bland konsumenterna utanför helgerna.

Därför ville Summerbird kontinuerligt skapa mer synlighet i sina digitala kanaler – som Facebook, Instagram, Google Ads och Google Shopping. Summerbird och Novicell arbetade med kampanjer riktad mot etablerade målgrupper som exponerades för Summerbirds produkter året runt.

Målgrupperna representerade Summerbirds kärnsegment, men även andra utvalda segment utifrån till exempel intressen (choklad, gourmet etc.). Den digitala strategin var att nå målgrupperna med en jämn exponering under året – men ändå med extra fokus på högtiderna.

Strategiskt och fokuserat PPC-arbete

Tidigare var Summerbird beroende av organsik trafik. Men i samarbete med Novicell var en av de avgörande punkterna riktad PPC-annonsering för att ta marknadsandelar.

Dessutom kom avkastningen på investeringen tillbaka väldigt snabbt och om man tittar på ROAS (return on ad spend) under perioden 1/12/2018 – 21/12/2018 (sista leveransdagen fram till jul) så var den 11,93. Det betyder att varje gång en dollar spenderades på marknadsföringsinsatser under perioden så genererades 12 dollar i försäljning.

Ansträngningen bär frukt

Det riktade arbetet med PPC-annonsering återspeglas redan i resultaten:

47%

av den totala digitala omsättningen under julen kom från PPC

32%

av dem som utsätts för annonser i sociala medier slutar med att köpa

87%

högre konverteringsgrad för PPC-trafik jämfört med organisk trafik

Vill du veta mer?

Är du intresserad av att veta mer om digital närvaro? Hör då av dig till mig.