UMBRACO-MOLNLÖSNING MED TYDLIG VISUELL IDENTITET

The Metro Company

Den nya webbplatsen Metro Company kombinerar bra användarupplevelse och prisbelönt design

Efter åtta års byggarbete öppnade Cityringen (M3) i september 2019. Ett halvår senare öppnade M4:an till Nordhavn. De nya tunnelbanelinjerna har gett Köpenhamnsborna 19 nya stationer och kommer att fördubbla antalet passagerare. I framtiden kommer nio av 10 av landets mest besökta stationer att ha tunnelbana.

I och med öppningen av Cityringen ändrade Metro Company sin kommunikationsinriktning. Företaget är både byggherre och trafikföretag och måste därför balansera sin kommunikation för att uppdatera intressenter om bygget samtidigt som de motiveras att använda tunnelbanan.

Ett av de mest ambitiösa byggprojekten i Danmark någonsin blev en del av huvudstadens viktigaste infrastruktur, mätt i antalet resor. Detta skapade ett behov av en ny, skalbar digital plattform som kunde stödja tunnelbanans kommunikation i olika skeden av processen.

The Metro Company valde Novicell som partner för både design, frontend och backend för den skalbara Umbraco-lösningen, som nu finns på m.dk.

Webbplatsen fick utmärkelsen Best Designed Site vid Umbraco Awards 2020.

Design

Novicells designteam har säkerställt en tydlig anpassning mellan digital design och vad resenärerna möter i tåg och på plattformar.

Analys

Kundresan på m.dk har analyserats för att göra den nya sajten så snabb och effektiv som möjligt.

Effektivitet

9 av 10 sidor har tagits bort från m.dk. Relevant innehåll har lyfts fram och gjorts tydligare och mer koncis.

Användarbeteendeanalys

Novicell bistod Metroselskabet (Metro Company) med en omfattande förstudie av användarbeteende på m.dk för att undersöka hur innehållet på den nya sajten ska prioriteras. Studien ledde till en omstrukturering och förenkling av innehållet för att förbättra användarupplevelsen. Det har inneburit att bland annat Metro Company har tagit bort 9 av 10 sidor från sin gamla sajt.

Design hämtad från tunnelbanans verklighet

Det var Metro Companys önskan att det skulle finnas en strikt anpassning mellan vad användarna möter i tåg och på perrong, och vad användarna möter digitalt. Webbplatsen ska vara visuellt tilltalande och samtidigt så enkel att använda som möjligt.

Novicells designteam arbetade med några eleganta och diskreta animationer och grafiska verktyg som kännetecknar tunnelbanan. Till exempel rullar menyerna ut med samma rörelse som när en tunnelbana anländer till stationen. Dessutom innehåller sajten ett antal små nudging-element som uppmärksammar de möjligheter du har, så att användare uppmuntras att söka vidare.

Skalbar plattform för olika faser

Tunnelbanan behövde en skalbar plattform som kunde stödja företagets kommunikation på olika sätt i olika skeden av projektet kring öppningen av Cityringen.

  1. Inför Cityringens färdigställande behövde tunnelbanan hålla grannar och medborgare informerade om byggplaner, framsteg och bullerstörningar m.m.
  2. Efter öppnandet av M3 Cityringen och M4 fördubblade Tunnelbanebolaget antalet tunnelbanelinjer och kommer att fördubbla antalet resenärer med tunnelbana, vilket givetvis ställde krav på kundinformationen. Denna uppskalning måste kunna hanteras av sajten.
  3. Efter öppningen av Cityringen behövde Metro Company ge kunderna bra information så att de kunde vänja sig vid de nya tunnelbanelinjerna. Efter detta skulle kunderna föras över till 'DOT' (Din Kollektivtrafik) för biljettförsäljning, trafikinformation mm och tunnelbanans digitala plattform ska i större utsträckning fungera som en företagswebbplats som stödjer företagets övergripande kommunikationsbehov. Detta innebär också att resenärer som kommer in på sidan snabbt måste omdirigeras till 'DOT' eller 'Rejseplanen'.

Metro Companys tidigare hemsida var komplicerad att uppdatera så de behövde utveckla Umbraco-plattformen på ett sätt som gjorde arbetet effektivt för redaktionen. Därför har ett antal mallar tagits fram för att göra innehållet enklare för sajten.

Antalet besökare minskar – och det är en succé!

Det är inte många företag som lanserar en ny webbplats som efteråt är nöjda med att deras avvisningsfrekvens har exploderat. Detta är dock fallet med tunnelbanan. För att fullt ut följa planen måste kunder i projektets tredje fas lära sig att använda "DOT" och "Rejseplanen" när de söker efter trafikinformation. Många resenärer kommer fortfarande till m.dk för att söka efter trafikinformation, men de omdirigeras snabbt till relevanta källor, och det är en framgång.

”Vi har behövt hantera en kommunikation som har förändrats i tre väldigt olika faser av projektet och vi har fått en plattform som stödjer det digitalt. Människor reser med tunnelbana för att det är snabbt, enkelt och pålitligt. Vi skulle också vilja ge denna upplevelse till våra användare digitalt. Det ska vara lätt för kunderna att hitta den information de behöver – även om tunnelbanenätet har växt. Och så har vi med sajten skapat en koppling mellan de visuella element som användarna möter på stationerna och i tågen, och de de möter digitalt. Det är en fantastisk visuell lösning som skapar enkelhet och enhet i den övergripande användarupplevelsen.”
Lise Hein
— Lise Hein— Lise Hein, kommunikations- och marknadschef på Metro Company

m.dk vinner den bästa designade webbplatsen vid Umbraco Awards 2020

Metro Companys nya sajt, m.dk, är byggd på en Umbraco-plattform och är känd för sin vackra design som leker med element kända från stationer och tryckt material.

m.dk är byggt i Umbraco 7 och på en Umbraco Cloud-plattform.

Läs mer om .NET-teknik och Umbraco här.

Vill du veta mer om lösningen till Metrobolaget?

Kontakta mig gärna!