ONLINEMARKNADSFÖRING & ANNONSERING

UC SYD

Riktad onlineannonsering för att nå nya studenter

UC SYD (University College South Denmark) erbjuder 16 grundutbildningsprogram för alla som har avslutat en gymnasieutbildning.

Sedan 2012 har UC SYD arbetat med Novicell för att tillhandahålla Google Ads-annonsering. Baserat på goda resultat och ett nära samarbete har UC SYD och Novicell kommit överens om att utöka arbetet med marknadsföring på nätet.

Senast har Novicell hjälpt UC SYD med branding och marknadföring av ”öppet hus” för att attrahera fler sökande till sina kurser inför första antagningsdatumet i mars 2019.

Samarbetet

Medan de primära målen var att locka fler besökare till deras öppethusdagar och fler ansökningar för inträdet i mars, var de sekundära målen att få kampanjinteraktioner (klick, delningar, kommentarer etc.) och uppmuntra fler besök till målsidor.

Inför den första antagningsdeadlinen i mars satte Novicell upp annonsflöde med en bred marknadsföringsmix som stödde alla delar av beslutsprocessen för nya studenter.

Följande plattformar valdes ut:

  • Facebook-annonser
  • YouTube-annonser
  • Displayannonsering
  • Sökannonsering
  • Snapchat-annonser
  • Instagram-annonser

 

Riktad reklam på olika plattformar

Under de första månaderna av 2019 ökade Novicell intresset för UC SYDs grundutbildningar genom att använda riktad annonsering via olika plattformar.

Kampanjerna var, med ett noggrant urval, riktade till potentiella studenter som – utifrån ålder, intressen och geografi – matchade läroanstaltens nuvarande studenter men inte var direkt kopplade till UC SYD.

Målgruppen taggades genom annonserna och delades upp i olika annonsgrupper utifrån vilken landningssida på UC SYD-sajten besökarna hamnade på.

Om någon till exempel besökte en generisk sida om studiemiljö, skulle den personen vanligtvis inte vara särskilt långt framme i sin beslutsprocess och skulle därför få en annons som matchade detta. Om de däremot hade läst hela sidan och tittat på behörighetskrav för en specifik kurs skulle de få en riktad annons för att matcha den aktiviteten.

Facebook

Meddelande: UC SYD – Vad och varför | Öppet hus | Ansökan

Publik: 

  • Alla i södra Danmark mellan 18–25​
  • Mödrar med barn över 16 år
  • Vänner till nuvarande följare
  • Besökte de olika kurserna
  • "Lookalikes" till nuvarande studenter (Facebook-användare med liknande platser, åldrar, kön och intressen som nuvarande studenter)

 

Googles Display-nätverk

Meddelande: Öppet hus | Ansökan

Publik:

  • Alla i södra Danmark, i rätt ålder
  • Alla i södra Danmark, i marknaden för utbildning i rätt ålder
  • Alla i södra Danmark som har besökt siten tidigare
  • Exkluderade: nuvarande studenter

Google sökannonser

Meddelande: Specifika kurser och sista ansökningsdag

Målgrupp:

  • Fånga alla som söker efter en specifik kurs

Utöver detta körde vi stories på Instagram, Snapchat och annonser som marknadsför UC SYDs YouTube-videor.

Betydande ökning av antalet sessioner och konverteringar av sessioner

98%

ökning av sessioner

417%

ökning av potentiella kunder

Som ett resultat av de riktade annonserna och åtgärderna för att locka mer trafik till målsidorna genererade vi en 98 % ökning av antalet sessioner och en 417 % ökning av potentiella kunder jämfört med 2018 utan att öka kostnaderna.

Novicell lyckades förbättra vår annonsering och närvaro på sociala och onlinemedier genom att bidra med tekniska och specialiserade kunskaper och färdigheter. Alltid med blick för nya trender och möjligheter – och med fokus på målgruppen. Samtidigt är Novicell knivskarpa på att mäta effektivitet, samla in data och att kontinuerligt agera utifrån den data som samlas in, så att kampanjer får största möjliga effekt.

Susanne Hartvig – Marknadschef (och Specialkonsult) på UC SYD

Vill du veta mer om digital marknadsföring?

Kontakta mig gärna.