UX I TOPPKLASS

VEGA

Köpenhamns coolaste konsertlokal har fått en ny hemsida

Välkommen till VEGA

Mitt på Vesterbro ligger en av Danmarks magiska mötesplatser, VEGA. Sedan september 1996 har byggnaden fungerat som hela Köpenhamns coola konsertlokal. VEGA har idag tre konserthus samt ytterligare tre salar och besöks årligen av cirka en kvarts miljon människor. När VEGA skulle ha en ny hemsida var det ingen tvekan om att designen naturligtvis borde rama in VEGAs varumärke, historia och coolhet. Dessutom var det ett framgångskriterium för VEGA att deras hemsida blev bättre på att stödja den upplevelse och köpprocess som den enskilde konsertbesökaren gick igenom. Och Novicell ombads att hjälpa till.

Umbraco - ett medvetet val

Novicell rekommenderade Umbraco som plattform som kan stödja den goda användarupplevelsen med relevant information för besökarna samt en enhetlig och användarvänlig redigeringsprocess.

Som kulturinstitution är det helt avgörande för oss att vara relevenat för en väldigt mångsidig publik. Med den nya hemsidan har vi nu utformat användarupplevelsen på ett sätt där vi både inspirerar konsertentusiaster, men också ger praktisk information till användarna. Den goda användarupplevelsen har varit i fokus under hela processen med den nya hemsidan.

Ditte Sig Kramer, kommunikationschef, VEGA

Bra UX som gör en märkbar skillnad

Besökare på vega.dk kommer oftast för att antingen köpa en biljett till en specifik konsert eller för att inspireras av konsertprogrammet – och då kanske köpa en biljett – eller för att söka information i relation till ett kommande konsertevenemang.

Vega.dk ska välkomna alla tre typer av besökare och i synnerhet har det varit fokus på att skapa ett inspirerande upplevelseuniversum och att informationssökande ska kunna hitta svar på sina frågor.

30%

Minskning av antalet förfrågningar per telefon, e-post mm ang. praktisk information

Som en av Danmarks kulturinstitutioner vänder VEGA sig till en bred publik – ung som gammal. Men det är väldigt olika frågor de har i samband med en konsertupplevelse. Där den unga publiken kan ha frågor om när man ska ställa sig i kö för att få en bra plats längst fram eller om det finns förband, är det helt andra frågor som den mogna publiken vill ha. Hemsidan har därför arbetat mycket med målgrupper, och att den informationssökande möter svar på de frågor en typisk konsertbesökare i målgruppen har. VEGA har minskat antalet förfrågningar via e-post, telefon, Messenger etc. med cirka 33 %, eftersom svaren nu finns tillgängliga vid aktuell tidpunkt i köpprocessen. Det är bra UX och ger en riktigt bra användarupplevelse.

Design, design, design

Novicell har tagit olika designgrepp för att ge vega.dk rätt utseende och föra besökaren in i ett innehållsuniversum med associationer till en tidningsupplevelse:

  • Igenkännbarhet. Hemsidan är fotoburen och presenterar VEGA-byggnaden med allt från ritning till coola konsertbilder. Webbplatsen utgör alltså ett digitalt universum som matchar det fysiska universum och skapar därmed effekten att gäster känner igen byggnader och händelser när de fysiskt går in på Vega

  • Kontraster. Hemsidan leker med kontraster i texter och i färger. Om du tittar in på hemsidan kommer du att uppleva ett spel mellan mörka och ljusa texter och bokstäver. Det har också lekts med en blandning av svartvita bilder och färgfoton.

  • Animationer. På hemsidan möter gästen animationer i både foto och text.
    Animationerna ska ge besökaren en känsla av att kliva in i ett levande universum

Bakom hemsidan – hur redigeringsverktyget fungerar

Umbraco 7

350

konsertevenemang per år

Planering och tidshantering av konserter

Mot bakgrund av att VEGA håller cirka 350 konsertevenemang med 800 band per år skapas i snitt cirka 1 nytt event på vega.dk varje dag. När valet föll på Umbraco var den användarvänliga redaktionsrollen en av de viktiga parametrarna: det ska vara enkelt för redaktionen att skapa nya event på ett enkelt och enhetligt sätt i back-end. Med den nya hemsidan har redaktionen fått mallar som passar deras behov för att skapa konsertevenemang – och som kan hantera den viktiga tidshanteringen. I samband med konserter med kända artister är själva publiceringen av namnet, öppning av biljettförsäljning etc. mycket strikt tidsstyrd och måste t ex ske nattetid. Det går givetvis att hantera i Umbraco på ett strömlinjeformat sätt.

 

 

 

 

 

Vill du höra mer om lösningen?

Kontakta mig och hör mer om VEGA, Umbraco eller UX / Design.