E-LÄRANDE UNIVERSUM FÖR ALLA LANDETS KOMMERSIELLA YRKESSKOLOR

Kunskapscentrum för digital handel

Kunskap för morgondagens digitala specialister

Framgångsrikt undervisa unga yrkesskoleelever i digitala discipliner

Hur ser man till att fånga unga yrkesskoleelevers uppmärksamhet – och att de också lär sig något de kan tillämpa i praktiken? Kunskapscentrum för digital handel ställdes inför denna fråga när de med stöd från utbildningsdepartementet fick i uppdrag att ta fram en digital lärplattform som skulle stödja yrkesskolornas undervisning i digitala kompetenser.

För att ta sig an uppgiften valde de oss på Novicell. Vi erbjöd med all kompetens en tung och komplex innehållsinsats som detta krävde: Från strategisk sparring om form och innehåll till fördjupad expertkunskap och kreativ innehållsproduktion i alla format.

Det bestod av samarbetet

Workshop

Kartläggning av målgrupp, stil, ton och språk.

 

Textförfattande

Expertkunskap omsatt till lättförståeligt och inspirerande läromedel.

Simuleringsövningar

Testar elevernas lärande och förmåga att lösa specifika uppgifter för fiktiva företag.

Videoproduktion

Manus, inspelning, screencast och videoredigering för alla verktyg.

Novicell har været gode til at lytte og forstå den opgave og især den målgruppe, som Videncenter for Digital Handel stod overfor at skulle finde en løsning til. Der har været skarp eksekvering af hele forløbet: Fra afdækning i workshop over manus med interne korrekturgange til færdig produktion i tekst og video. Løsningen har været lige så skarp.

Og kan man så efterfølgende få så mange roser, som vi har modtaget af både undervisere og elever i målgruppen, så kan man altså noget. Sådan!

Flemming Jessen, Projektansvarlig, VDH

Rätt innehåll i rätt format – på målgruppens villkor

Expertkunskap översatt till lättförståeligt, visuellt och praktiskt digitalt läromedel. Det här är framgångsreceptet när det gäller att lära unga elever på landets handelshögskolor om digital marknadsföring.

På Novicell har vi experter inom alla digitala discipliner. Därför var partnerskapet om lärande med Kunskapscentrum för digital handel inget annat än en sann match - och den starka kopplingen mellan digital expertkunskap, best practice för innehåll, målgruppsfokus och kreativa format var vår utgångspunkt för utveckling av läromedel på hög nivå.

Teori och praktik måste gå hand i hand

Att utveckla nya kompetenser handlar om mycket mer än bra läromedel som förklarar och berättar.

Det är först när vi prövar den nya kunskapen i praktiken som vi verkligen lär oss något. Då förstår vi plötsligt mycket bättre vad det handlar om och hur vi kan använda det i praktiken.

Därför tog vi fram en simuleringsövning för vart och ett av de tolv digitala verktygen så att eleverna kan uppleva vad det innebär att arbeta i Facebook Business Manager, Trustpilot, Mailchimp och alla andra verktyg.

I varje simuleringsövning ska eleverna lösa en uppgift för ett fiktivt företag och bedömas på hur bra de gör det. Kan de t ex:

  • Skapa ett segmenterat nyhetsbrev för Pers Päronproduktion så att hans lojala kunder kommer tillbaka?
  • Skapa en Facebook-kampanj som träffar rätt målgrupp för React Sports nya produktlansering?
  • Eller göra en ordentlig produktuppsättning i en webshop som säljer lampor?

Eleverna går igenom alla steg som krävs för att klara uppgiften – och i slutändan får de gedigen feedback på hur de har klarat det.

Visa det – säg det inte

En sak är att läsa om digitala verktyg, det är en helt annan att se dem i bruk. När du kan följa musen runt på skärmen och se de många funktioner som du presenteras med, eftersom de faktiskt ser ut som i verkligheten - då främjar det både en önskan om att lära sig och chansen att det som lärt har fastnat.

Välkomstvideor

Som första inslag på alla lärandesidor möts eleverna därför av en välkomstvideo. Här välkomnar en talare och presenterar kort det digitala verktyget – bland annat med ett exempel på ett specifikt varumärke som använder verktyget framgångsrikt. Talaren återkommer i alla videor och tar därmed rollen som elevens lärare: en igenkännbar figur som tar dem i hand och guidar dem genom hela lärandeuniversumet.

"Är du redo? Låt oss börja!"

Instruktionsfilmer

Facebook Ads, Google Ads, MailChimp, Hotjar, Woomio ... Dessa är alla komplexa verktyg som kräver flera års erfarenhet för att bemästra. Så hur förmedlar du essensen av ett sådant verktyg på 10 minuter? Med noggranna förberedelser, manus skrivna av sanna experter, en övertygande talare, skärmdump och grafik ... Ja, vi är på väg att vara där.

Nedan kan du se ett exempel på instruktionsvideon om Google Ads

Så här tycker användarna

Jag är VÄLDIGT exalterad över EcomTrainer och kommer utan tvekan att använda allt eller delar därifrån - tack tack tack!

Lärare

EcomTrainer är megafett! Det ger en superinblick i hur man arbetar med de olika plattformarna.

Studerande

Det är riktigt bra gjort och gör mig ännu mer sugen på att jobba med ämnet – tack så mycket.

Lärare

Det är jäkligt smart och kul att testa. Coolt verktyg! Man känner för att använda den och den väcker intresse.

Studerande

Bra leverans i rätt tid

Bra leverans i rätt tid Med en dedikerad landningssida för vart och ett av de tolv utvalda digitala verktygen var det ganska stora mängder innehåll som Kunskapscentrum för digital handel behövde för det nya läruniversumet.

24 filmer, grafik, texter, övningar och case studies. Lägg till samordning med tolv digitala experter, var och en med ansvar för sitt eget verktyg, och en skarp deadline. Då är det inte svårt att tänka sig behovet av kompetent projektledning, tydligt avtal och leveranser i tid. Kunskapscentret – och vi på Novicell – nådde vårt mål i god tid före lansering.

 

171

minuter video

31.200

ord för målsidor och manus

698

timmar av arbete

Grafiska element stöttar helhetuttrycket

Förutom de informativa texterna, inspirerande välkomstfilmer, noggranna instruktionsfilmer och pedagogiska simuleringsövningar, toppades varje digitalt verktyg med ett grafiskt element för att stödja helhetsuttrycket. Grafiken upprepas också i videorna, vilket ytterligare knyter samman den röda tråden.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om samarbetet med Kunskapscentrum för digital handel eller innehållsteamet här på Novicell? Så ta mig äntligen.