Kraftfulla integrationer
Integrationer ger en sömlös kundresa till underleverantörer. Användaren "lämnar" inte Waoos Umbraco-webbplats
Blixtsnabbt internet – nu med en lika snabb e-handelsplattform
I januari 2019 lanserade Danmarks ledande leverantör av internet, tv och telefoni via fibernätet, Waoo, med en helt ny Umbraco-webbplats. Waoo ägs av åtta fiberföretag och fungerar som varumärke och försäljningskanal för fiberleverantörer.
Sajten skiljer sig från överleverantörer i sin enkelhet och UX eftersom Waoo var fokuserad på ett mål: ett transparent och högkonverterande köpflöde. Det var precis vad Waoo fick med den nya, optimerade försäljningskanalen som säkrar deras position på en tuff marknad.
Integrationer ger en sömlös kundresa till underleverantörer. Användaren "lämnar" inte Waoos Umbraco-webbplats
Förbättrad UX löser problem gällande leverantör/underleverantörsrelationer
Användaren letar helt enkelt upp sin adress för att se om de kan få Waoo i sitt område
Marketing automation möjliggör intelligent användning av data samt merförsäljning när kundrelationen väl är etablerad
Waoo stod inför utmaningen att tredubbla sin försäljning genom digitala kanaler till 2020. Det var avgörande att implementera en ny plattform där köpflödet konverterar bättre och kunden inte blir förvirrad någonstans mellan Waoo och partnern.
Den nya Umbraco-plattformen är integrerad i Waoos och partnernas systemlandskap och kommer att skapa en genomtänkt grund för utvecklingen av de efterföljande faserna.
Waoo rider på vågen av snabb tillväxt inom fiberimplementering i Danmark, med ökad efterfrågan på höga hastigheter. Idag har man 300 000 fiberkunder (som täcker 750 000 hushåll).
Marknaden är mycket konkurrensutsatt och kunderna måste vinnas från konkurrenterna. Den klassiska TV-distributörsmarknaden är pressad eftersom danskarna väljer bort eller nedgraderar TV-paket. Marginalerna pressas och kostnadseffektivitet är en viktig parameter.
Novicell gav Waoo en lösning byggd för att integrera Waoo med sina partnerleverantörer på ett sätt som ger en friktionsfri kundupplevelse. Med lösningen kan kunden kontrollera täckningen i sitt område och genomföra ett köp utan att lämna Waoos plattform.
En avgörande aspekt för Waoo har varit att tillhandahålla en plattform som säkerställer både flexibilitet i att utveckla verksamheten med nya produktområden och funktionalitet, vilket är affärskritiskt i en bransch där konkurrensen är hård och marknaden förändras.
Nyckelprincipen för att använda mikrotjänster är att etablera den nödvändiga flexibiliteten i plattformen, vilket skapar en konkurrensfördel för Waoo att snabbt utveckla affärer. Waoo kan integrera nya system, ersätta befintliga och lägga till ny affärslogik och på så sätt utveckla plattformen i linje med affärsbehov.
Umbraco är ett användarvänligt CMS att arbeta med som redaktör och utan några licenskostnader för programvaran. Front-end är en fallstudie inom konverteringsoptimering. Designen på plattformen är minimalistisk och alla överflödiga prestandatunga bildelement ersätts av grafik, ikoner och text som guidar användaren till en konvertering.
Lösningen är integrerad med en anpassad kunddatabas som Novicell också tillhandahåller. Kunddatabasen är gemensam för alla partners under Waoo-tjänsterna, men varje partner kan bara se sina egna kunder i databasen. Detta inkluderar följande information om kunden:
Genom att göra försäljningsflödet så enkelt som möjligt har möjligheterna för försäljning flyttats över till automatiserade processer som kunden får efter köp av Waoos tjänster. Det innebär att det skickas personligt anpassade e-postmeddelanden som ger kunden extra fördelar i form av försäljning, merförsäljning och korsförsäljning, baserat på kundens data och onlinebeteende.
Verktyget Active Campaign används för automatisering och utskick, men beteende- och segmenteringsinformation hämtas från kunddatabasen.
För åttonde året i rad – så länge detta har mätts – har Waoo toppat kundnöjdhetsundersökningar och tillhandahållit det bästa internet i Danmark..
Den snabba och enkla förtydligandeprocessen, där kunder kan kontrollera sin täckning på sajten, ska dra kunder till onlinekanalen och ur manuell hantering (i form av till exempel ett samtal till kundtjänst). Det bör också minska antalet efterföljande annulleringar av beställningar eftersom kunden befinner sig i ett område utanför Waoos täckning.
Ett API integrerar partnerleverantörernas affärssystem så att order inte behöver behandlas manuellt mellan Waoo och fiberleverantörerna.
Kom i kontakt idag!