DANMARKS MEST TILLGÄNGLIGA APOTEK

Webapoteket.dk

Webapoteket.dk gör det möjligt för danskar att hämta apoteksprodukter under hektiska vardagar

Webapoteket.dk har under åren utvecklats till ett helt digitaliserat apotek, där du kan få recept, mediciner och apoteksprodukter antingen via hemleverans, eller avhämtning i butik. Behändigt, eller hur?

Hämta dina varor medan du handlar mat

Ett samarbete mellan Webapoteket.dk och Dansk Supermarked Group gör nu att du kan hämta både receptbelagda och receptfria läkemedel från din närmaste Føtex eller Bilka via SwippBox. 

Samarbetet lyfte fram ett behov av att effektivisera det befintliga kassa- och paketflödet, samt att förbättra den befintliga varukorgen och orderhanteringen, så att dessa kunde hantera flera betalningslösningnar. Det är därför Novicell utförde en omfattande optimering av Webapoteket.dk.

Optimering leder till ökad prestanda

Tack vare Novicells optimering kan Webapoteket.dk nu hantera 100 gånger så många samtidiga användare över betalningsställen – med samma servrar. Butiken tillhandahåller även sökresultat och samlar in och bearbetar data snabbare än någonsin.

Resultatet: Webapoteket.dk visar nu produktdata i realtid, såsom priser, lager och produktkategorier - i alla onlinebutiker samtidigt.

Hur samarbetet fungerar

Novicell har ett långsiktigt samarbete med Webapoteket.dk för att optimera onlinebutiken, stödja skalbarheten i verksamheten och för att öka användarvänligheten.

Optimera applikationer

Alla applikationer som samlar in extern data om priser, produkter, recept, lager etc. har optimerats.

Byggnadsplats

Whitelabel-sajter för Dansk Super Marked Group byggda i Umbraco med hjälp av centrala, skalbara mikrotjänster.

Optimerad marknadsföring

SEO och SEM optimeras regelbundet, samtidigt som nyhetsbrev också anpassas

Uppdatering av livepriser för recept och subventioner

IT-strategin är inriktad på användarvänlighet och kundupplevelse, i syfte att säkra affärstillväxt. Detta är tydligt i korgflödet i onlinebutiken:

När en kund går in på sajten för att handla kan de logga in med sitt Nem-id eller med en kundklubbsinloggning som är kopplad till deras Nem-id. Tack vare en integration med offentliga recept- och subventionsservrar kan kunden se sina recept och omedelbart dra av eventuella subventioner från sin beställning. Detta innebär att priset på produkterna i korgen uppdateras ständigt – tack vare effektiv databehandling.

Effektiva orderutskick

På Trustpilot får Webapoteket.dk i snitt 9,5 stjärnor av 10. Förutom utmärkt kundservice kommenterar kunderna också den supersnabba leveransen. Detta beror på ansträngningarna som lagts ner på att optimera paketflödet.

När kunden har lagt sin beställning går den in i apotekssystemet (ERP). Här bedöms det av en farmaceut, som även finns till hands för att ge kunderna personlig vägledning under köpprocessen. Därefter går beställningen tillbaka till Webapoteket.dk, som skriver ut en följesedel. Här genereras följesedeln och läggs direkt på paketet. Streckkoden skannas, pengarna tas ut vid betalningsstället och EDI (e-handelsdata) överförs till aktuell leveranstjänst – och paketet är klart för leverans till kund eller närmaste Føtex eller Bilka.

IT är nyckeln till att nå våra övergripande affärsmål. Tillsammans med Novicell har vi väsentligt förbättrat kundupplevelsen och resultatet via strategiska utvecklingsprojekt, digital marknadsföring och BI.

Resultaten

Den långvariga optimeringen av Webapoteket.dk innebär en effektivare onlinebutik och en bättre användarupplevelse, vilket återspeglas i resultaten.

7%

Genomsnittlig ökning av konverteringsdatum

21%

Större omsättning

23%

Fler konverteringar från surfplattor

Dedikerad kampanjstrategi för Black Friday leder till fina resultat

Webapoteket.dk valde Novicell för att utveckla en dedikerad kampanjstrategi för att öka försäljningen och generera nya leads som en del av Black Friday.

Syftet var en flerkanalsstrategi som innebar att distribuera unika budskap via flera kanaler under kampanjperioden.

Strategin involverade 4 faser - 3 faser före Black Friday och den 4:e fasen på själva dagen. Genom att ge varje fas ett unikt och differentierat budskap, som långsamt avslöjade de specialerbjudanden och besparingar som gjorts, skapade vi ett spännande och dynamiskt universum som fortsatte att leda besökare till den kampanjspecifika målsidan. På så sätt försökte vi värma upp Webapotekets kunder och behålla intresset för kampanjen.

Kanalerna inkluderade en e-postkampanj och onlineannonsering på Facebook och Google, som matchade de unika budskapen från varje fas. Genom att använda ett prioriterat urval av segment genom remarketing och genom att annonsera riktat mot specifika intressen lyckades vi generera nya leads och öka trafiken till webbplatsen under hela kampanjen.

Resultatet av kampanjen är påtagligt: ​​en explosiv tillväxt i både antal sessioner på landningssidan, omsättning i webbutiken och nya medlemmar till Webapotekets kundklubb.

Black Friday 2017 jämfört med 2016

259%

flera sessioner

953%

större omsättning

222%

ökning av konverteringsgraden

713%

fler nya klubbmedlemmar

Ekonomiskt var satsningen givetvis betydligt större än föregående år. Men för att sätta det i perspektiv fördubblades antalet besökare jämfört med den högsta siffran som Webapoteket någonsin sett på en dag. Och omsättningen var 10 gånger större.

Hör mer om vårt samarbete med Webapoteket.dk

Om du har några frågor om vårt samarbete, vänligen skicka ett e-postmeddelande till mig.