Konverteringsoptimeringsbyrå i Stockholm

Attrahera fler personer till din webbplats

Konverteringsoptimeringsbyrå i Stockholm

Novicell har mer än tjugo års erfarenhet av digital marknadsföring och webbutveckling, och har sin egen interna konverteringsoptimeringsbyrå som fokuserar enbart på att optimera konverteringen för flera kunder.

finns det en mängd olika alternativ för att öka trafiken till din webbplats. Dessa inkluderar sökmotoroptimering, annonser, nyhetsbrev, sociala medier och mycket mer. Det är dock ingen poäng med dessa om du inte kan uppfylla behoven hos de som besöker din webbplats eller dina egna KPI:er. Kanske förlorar du redan framtida kunder på din webbplats eftersom den är för komplicerad eller för att ditt sökfält inte är tillräckligt tydligt. Kanske förlorar du kunder i kassan eftersom de inte känner sig säkra på din webbplats.

Konverteringsoptimering är när du gör kundresan fram till kassan eller konverteringskappen så enkel så möjligt genom att avlägsna eventuella avvikelser eller tvivel. Konverteringsoptimering fokuserar på att omvandla dina besökare till kunder i stället för att bara få fler besökare som inte köper något.

När du granskar din webbplats med konverteringsoptimering i åtanke märker du sannolikt små ändringar som du snabbt kan implementera och som gör en stor skillnad för din verksamhet. Dessutom kommer din webbplats att prestera bättre och när du stärker din försäljning med befintliga kunder så kommer även konverteringen att öka.

I tillägg till att webbplatsen blir bättre på att välkomna besökare, uppfylla deras behov och skapa konvertering så kommer sökmotorer som Google även att märka att besökare till din webbplats hittar det de letar efter. Din webbplats kommer därför att framstå som mer värdefull och rankas högre i sökresultaten.

Analys och justeringar

Den bästa platsen att börja för att optimera din konvertering är att granska dina trafikdata och få kundinsikt. Genom att analysera dina besökare och deras beteende tar vi reda på vilka sidor de tenderar att lämna eller tillbringa mycket tid på, var de skrollar mycket och andra sådana parametrar som kan vara ett tecken på problem med webbplatsen. Sedan tar vi fram lösningar för optimeringspunkter och testar dem kontinuerligt med hjälp av A/B-tester mot de ursprungliga. Resultaten visar om förbättringarna verkligen har ökat din konvertering.

Vi rekommenderar att du gör små justeringar i taget så att du kan se vilka ändringar som hjälper. Under tiden vänjer du dina besökare gradvis vid de nya funktionerna.

Konverteringsoptimering omfattar åtgärder såsom (men inte begränsat till) specifika startsidor, förbättrad sökning på webbplatsen, analys av köpflöde, popup för prenumerationer på nyhetsbrev, chattsupport, omdömen och mycket mer.

6 sätt att optimera konverteringen

Steg 1: A/B-test

Ett A/B-test är ett enkelt och snabbt sätt att testa olika delar av din webbplats. Ett A/B-test distribuerar 50 % av trafiken till en ”ny version” av webbplatsen och 50 % av trafiken till den befintliga webbplatsen.

OBS! Testet bör inte avslutas förrän det har utförts på en tillräckligt stor provgrupp. Ju större provgrupp, desto större värde har A/B-testet.

Steg 2: Användartester

Vi tror alla att vi vet hur besökare navigerar på våra webbplatser. Ofta tror vi att vårt sätt att tänka och navigerar runt på en webbplats är detsamma andra människors. Detta är dock inte fallet.

Alla använder en webbplats olika beroende på syftet med besöket, ålder, kultur, enhet och flera andra faktorer. Användartestet visar hur webbplatsen faktiskt används och blir därför ofta en riktig överraskning.

Steg 3: Prestanda

Tester visar alltid ett direkt samband mellan webbplatsens laddningstid och konverteringsfrekvensen. Detta beror på att laddningstiden är en del av användarupplevelsen.

Google drar slutsatsen att laddningstiden för en webbplats måste vara kortare än 2 sekunder för att vara acceptabel. Du kan själv testa laddningstiden på din webbplats med hjälp av Google Page Speed Insights.

Steg 4: Objektiv granskning

I samband med bedömningen av en webbplats ska du säkerställa att dina konkreta mål (KPI:erna) och användarprofiler/segment matchar ditt varumärke och företagets ambition genom användarupplevelsen som möter kunden på e-handelsplattformen.

Med denna granskning kan du belysa fallgropar och stärka potentialen på din plattform.

Steg 5: Dataanalys

För att optimera din webbplats behöver vi konkreta data. Du kan samla dessa data från Google Analytics och från din Business Intelligence-struktur.

En analys av dina data redan innan en ny webbplatslösning byggs kan vara till nytta senare när du jämför data före och efter.

Steg 6: Struktur och hierarki

Oavsett vilken webbplats är det avgörande att den bara har nödvändigt innehåll – varken för mycket eller för lite. Om den ger för lite information kan det vara svårt att fatta ett beslut – och tvärtom. Det är en balans som du bör arbeta med kontinuerligt genom att exempelvis ta bort innehåll som inte längre skapar värde för webbplatsen.

Behöver du hjälp med att optimera din webbplats?

Kontakta mig så pratar vi om hur vi kan hjälpa dig